Selamat Datang

Selasa, 20 Mac 2012

P'raya telus: PSC Pakatan kesal dolak dalik SPR

Salmiyah Harun, 20 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 20 Mac: Ahli Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) Penambahbaikan Sistem Pilihan raya Pakatan Rakyat kesal dengan sikap berdolak dalik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk memberi komitmen melaksanakan pilihan raya yang telus.

Melihat daripada maklum balas SPR dalam siri pertemuan sebelum ini, Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali berkataSPR seperti tidak berminat untuk melaksanakan penambahbaikan sistem pilihan raya negara.

Katanya, SPR masih berdegil dan enggan membersihkan daftar pemilih yang masih kotor selepas PRU-12 lalu.

"Sehingga kini kami berpendirian cadangan itu tidak dapat dilaksanakan SPR sepenuhnya. Daftar pemilih ini dibuat bagitu terancang," katanya.

Katanya, Pakatan Rakyat akan mendapatkan pengesahan sekali lagi SPR dalam mesyuarat PSC yang akan berlangsung petang ini sama ada bersedia atau tidak.


Malah katanya, dalam kes 40,000 daftar pemilih yang meragukan sebelum ini SPR telah berjanji untuk mengeluarkan nama tersebut malangnya hingga kini masih gagal dilakukan.

"SPR buat keterangan palsu, tuntut supaya komitmen SPR dalam pertemuan terakhir petang ini sebelum SPR membuat keputusan muktamad," katanya.

Tambahnya, alasan SPR bahawa daftar pemilih yang diwartakan tidak boleh dirombak adalah alasan yang tidak konsistan.

"40,000! mereka bersedia untuk bersihkan, peruntukan mana yang dipakai?

"Di rumah mak saya di Klang Gate ada 10 nama, tetapi SPR boleh bersihkan," katanya.

Sementara itu Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke berkata, satu pertemuan mengejutkan apabila Mimos mendedahkan hampir 80,000 pengundi tidak ada alamat di seluruh negara.

"Misalnya di Johor Bharu, lokaliti Desa Melayu Majidi tanpa ada alamat khusus mempunyai 127 pengundi. Di Selangor Parlimen Kota Raja, lokaliti di Batu 7 Jalan Kebun mempunyai 639 pengundi," katanya.

Katanya, Pakatan Rakyat menuntut agar SPR perlu bertindak sekiranya tidak, PSC yang ditubuhkan tidak memberikan apa-apa makna kerana objektif penambahbaikan tidak tercapai.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli berkata, jumlah pengundian awal telah bertambah 100,000 di mana menjadikan seramai 240,000 termasuk anggota keselamatan.

Penambahan itu, katanya adalah pengundi baru termasuk kakitangan SPR yang mengendalikan pilihan raya di seluruh negara.

"Jika 100 ribu kakitangan SPR tidak melakukan pengundian awal kemungkinan mereka akan mengundi pada hari pengundian, di sini berlaku ketidakadilan," katanya.

Justeru katanya, jawatankuasa penambahbaikan tidak memberi apa-apa makna jika sikap SPR tidak menyatakan spesifik kenapa mereka tidak boleh membersihkan daftar pemilih dan keraguan pengundian awal.

Mereka bertiga berkata demikian dalam satu sidang media yang diadakan di Pejabat Pembangkang, Parlimen sebelum sesi mesyuarat PSC berlangsung petang ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails