Selamat Datang

Selasa, 20 Mac 2012

Pindah kawasan: MB jemput pengerusi SPR buat penjelasan

Muhammad Faizal, 20 Mac 2012
SHAH ALAM, 20 Mac: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini meminta Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Khusrin Munawi, menjemput Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof hadir dalam mesyuarat exco.

Tindakan tersebut diambil bagi meminta Abdul Aziz memberi penjelasan tentang apa yang berlaku berhubung dengan permindahan tempat mengundi beliau dan sekumpulan yang lain-lain yang telah dibuat tanpa kebenaran mereka.

Khalid mengulas tindakan SPR memindahkan beliau serta sekumpulan pengundi di Petaling Jaya Utara di Selangor ke kawasan parlimen baru iaitu Lembah Pantai di Kuala Lumpur.


Tindakan itu dibuat SPR dengan cara menukar keseluruhan mereka ke kawasan pilihan raya baru atas alasan pembetulan kawasan pilihan raya mengikut peta negeri.

"Kita mahu Pengerusi SPR beri penerangan dalam mesyuarat exco tentang apa yang telah berlaku, termasuk mengapa ianya berlaku dan bagaimana nama-nama mereka yang diubah itu.


"Beliau juga mesti menerangkan kepada kita bagaimana SPR menentukan bahawa mereka itu bersetuju atau pun tidak dengan permindahan tersebut," katanya di lobi Dewan Negeri Selangor.

Tambah Khalid, tindakan memanggil SPR untuk penjelasan ini dilakukan secara tertib serta meminta kerjasama sepenuhnya dari pengerusinya.

Sebelum ini, melalui semakan dalam laman web SPR mendapati, tempat mengundi Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan sekumpulan pengundi yang lain bertukar tempat tanpa pengetahuannya.

Khalid yang sebelum ini merupakan pengundi di kawasan pilihan raya Parlimen Petaling Jaya Selatan, Selangor ditukar ke Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Lokaliti mengundi beliau disenaraikan sebagai Rumah Kakitangan Universiti Malaya di bawah daerah mengundi Universiti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails