Selamat Datang

Selasa, 17 Ogos 2010

MIDA diselubungi rasuah selepas dikorporat?



Dzulfikar Mashoor

BANGI, 17 Ogos: Beberapa pegawai kanan Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA) di Jalan Duta mendakwa wujudnya salah guna kuasa dan penyelewengan pada badan berkanun itu.

Mereka yang enggan identiti masing-masing diketahui umum mendakwa, Datuk Jalilah Baba selaku Ketua Pengarah MIDA mengetahui tentang beberapa kegiatan tersebut.

Dakwa mereka lagi, salah laku itu termasuk membabitkan Friends Advertising Sdn Bhd (FASB) yang dilantik sebagai agensi perhubungan awam bagi mempromosi MIDA dan Malaysia pada dunia.

Dari suatu dokumen sulit bertarikh 17 Jun 2009, didapati MIDA bukan sahaja melantik FASB secara rundingan terus (direct nego).

Malah, didapati agensi tersebut turut diberikan tender langsung untuk kerja-kerja penerbitan, pencetakan, penyediaan panel pameran seperti banting, season greeting cards serta beberapa risalah korporat yang sebahagiannya di luar spesifikasi tender.

"Semua itu di luar spesifikasi tender, semua itu dilakukan selepas Ketua Pengarah sendiri mempengaruhi Jawatankuasa Teknikal dan Harga supaya batal semua proses sebut harga untuk dia lantik syarikat itu,” ujar salah seorang pegawai terbabit yang juga mengaku terbait dalam proses pemilihan tender tersebut.

Sebagai contoh, beliau berkata, pelantikan perunding projek Media Plan 2010 dengan 'Rebranding of MIDA & Malaysia' meleburkan RM15 ribu sebulan pada syarikat perunding tersebut.

Dari satu notis bertarikh 28 Disember tahun lalu, ketua pengarah didakwa meluluskan proposal Media Plan 2010 bernilai RM5.5 juta pada firma terbabit tanpa melalui proses tender atau sebut harga secara terbuka.

Sedangkan, katanya, mengikut prosedur perolehan kewangan yang diguna pakai oleh kerajaan/MIDA, sekiranya seseorang ketua pengarah mahu meluluskan projek tanpa proses tender, seseorang itu hanya dihadkan kuasa meluluskan tender bernilai tidak lebih RM50 ribu.

Tidak cukup dengan itu, mereka mendakwa bahawa FASB turut mengambil kesempatan atas keistimewaan yang diberikan MIDA dengan menokok tambah harga satu-satu projek berbanding pasaran biasa.

"Pembelian kos design iklan dicaj dengan kos RM15 ribu oleh Friends Advertising berbanding harga pasaran semasa iaitu dalam RM1,200 hingga RM2,500.

"Arahan ketua pengarah supaya pembelian video klips TV1, TV2 dan TV3 dibuat oleh Friends dengan caj tambahan 17.6 peratus dikenakan dari harga pasaran oleh Friends; berbanding sekiranya ia dibeli secara terus melalui Bahagian Media & Komunikasi MIDA.

"Konsep mock-up rekaan iklan pelaburan bernilai lebih kurang RM200 ribu dibuat tanpa melalui proses sebut harga," ujarnya sambil mendakwa beberapa pendedahan Harakahdaily sebelum ini adalah rahsia umum yang diketahui oleh kebanyakan kakitangan am MIDA semata-mata.

Pada 9 Julai lalu, Harakahdaily melaporkan bahawa Jalilah sendiri mengaku bahawa syor pengkorperatan MIDA menjadi Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) masih dalam proses penelitian undang-undang berwajib.

Namun, beliau engggan menjelaskan dengan lebih lanjut berhubung langkah pengkorperatan yang diumumkan oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed pada 28 Mei lalu.

Difahamkan, pasukan Jamilah sedang menyiapkan propsal penggubalan Akta Kemajuan Perindustrian Persekutuan, 1965 (pindaan 2000) supaya badan berkanun itu boleh benar-benar bebas sebagai badan korporat, tidak lagi di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) seperti sebelum ini.

Langkah perkorperatan itu, dilaporkan mendorong pasukan Jalilah hanya akan mengekalkan 300 orang dari 800 pekerja keseluruhannya hatta membimbangkan kakitangan bawahan MIDA sekarang.

Langkah perkorperatan yang dilaporkan turut mendapat sokongan langsung Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak serta isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dijangka akan menjadi topik penting pada sidang Dewan Rakyat November ini.

"(Persidangan) Parlimen depan mungkin panas kerana segelintir Ahli Parlimen pembangkang telah dapat apa yang kami tahu," ujar salah seorang pegawai kanan terbabit kepada Harakahdaily.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails