Selamat Datang

Isnin, 12 Mac 2012

Pakatan sokong titah bebaskan badan kehakiman

Muhammad Faizal, 12 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 12 Mac: Pakatan Rakyat melihat titah ucapan Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah mengenai kebebasan badan kehakiman negara adalah satu yang tepat dalam usaha mengembalikan teras terpenting dalam sistem demokrasi negara.

Jelas, Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, soal institut kehakiman ini merupakan satu yang sangat penting dan perlu dilihat kembali.

"Saya mengakui kebebasan badan kehakiman negara ini merupakan suatu yang penting dan perlu dilihat kembali, terutamanya mengembalikan Peruntukan 121 yang telah dipinda sebelum ini."Seperti apa yang didakwa oleh bekas Ketua Hakin Negara, Tun Mohd Dzaidin Abdullah bahawa sistem kehakiman merosot dan menjadikan hakim-hakim takut kepada orang politik, malah terpaksa akur kehendak politik apabila pindaan dilakukan pada Peruntukan 121," jelasnya.

Tambahnya, dalam usaha menyambut baik saranan Yang Di-Pertuan Agong itu, peruntukan 121 perlu dikembalikan semula seperti mana yang asal bagi memberi kebebasan kepada sistem kehakiman negara.

Sebelum ini, bekas Ketua Hakim Tun Mohd Dzaidin Abdulah telah memberitahu mahkamah-mahkamah Malaysia hari ini telah akur kepada kehendak ahli-ahli politik dalam cabang eksekutif kerajaan dan ia berpunca daripada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurutnya lagi, pindaan terhadap Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan semasa pentadbiran Dr Mahathir pada tahun 1980-an telah melemahkan sayap badan kehakiman dan akibat pindaan  kuasa kehakiman mahkamah-mahkamah telah dikurangkan dan mereka hanya mempunyai kuasa apabila diberikan Parlimen.

Sementara itu, Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali menyifatkan dengan kebebasan badan kehakiman ini juga ia dapat memberi jaminan kepada pelaburan bagi negara.

Menurutnya, bila sebuah sistem kehakiman negara berada pada tahap yang telus tanpa campur tangan pihak lain, pelabur akan lebih yakin untuk memulakan pelaburan di negara ini.

"Pastinya ia akan memberi kesan sampingan kepada peluang-peluang perniagaan serta proses demokrasi dalam negara," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails