Selamat Datang

Jumaat, 11 Mei 2012

Umno "father of all evils'

Mohd Rashidi Hassan, 10 Mei 2012
POLITIK Malaysia semakin ganas dan kasar. Ayat-ayat lucah dan kurang ajar sentiasa dicanang media arus perdana, sama ada dalam bentuk cetak dan elektronik, termasuk laman facebook milik anggota Umno-Barisan Nasional.

Kata-kata nista dilemparkan terhadap pemimpin-pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat dengan sehodoh-hodoh ayat, antaranya 'father of kafir,' syaitan, iblis, anjing dan sebagainya.

Itu tidak termasuk dengan menyiarkan gambar-gambar lucah, menggunakan ibu kepada pemimpin Pakatan Rakyat untuk mencerca anak kandungnya sendiri menerusi tv dan akhbar, dengan niat dan tujuan yang amat jahat.

Apa sebab dan apa tujuannya, Umno dan media kawalannya begitu gemar memainkan politik kotor dengan kata-kata jijik sebegini rupa? Apa hasilnya yang mereka perolehi dengan membuat serangan yang bersifat terlalu peribadi kepada individu tertentu seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Anwar Ibrahim, Azmin Ali dan sebagainya?
Sebab yang utama ialah, mereka sudah termasuk dalam golongan bangsat politik, haprak dan tidak berani berhadapan dengan Pakatan Rakyat secara hujah akademik atau intelektual.

Kerja orang Umno, pemimpin Umno, NGO tajaan Umno, terutamanya media yang menjadi barua Umno, yang mereka tahu hanyalah  memaki hamun dan melemparkan kata nista kepada pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat.

Isu kafir mengkafir bukan perkara baru. Sekarang mereka tuduh Tuan Guru Nik Aziz. Di Terengganu mereka memainkan polemik 'Amanat Haji Hadi', ucapan Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Banggol Peradong yang dibuat lebih 25 tahun yang lalu.

Kita ajak mereka dengan baik. Jomlah kita berdebat dalam isu kafir mengkafir ini. Mereka (Umno) takut. Okay, tidak perlu debat, kita ajak muzakarah isu kafir mengkafir, juga Umno mengelak.

Kalau pemimpin Umno takut, kita jemput mana-mana mufti, alim ulama yang pro-kerajaan, mari sama-sama kita bermuzakarah dalam isu ini dengan semangat Islam, berlandaskan panduan al-Quran dan hadis, juga mereka tidak berani. Sudah berpuluh tahun kita menunggu Umno, berdebat atau bermuzakarah atau berbincang dalam isu kafir mengkafir, malangnya tiada 'seekor' pun yang berani menjadi 'anak jantan'.

Malah dalam isu kenegaraan, politik dan ekonomi, Ketua Pembangkang berkali-kali mengajak Perdana Menteri berdebat, juga dia tidak berani dengan macam-macam alasan.

Yang mereka berani hanyalah memaki hamun dan mencerca dalam media, laman sesawang dan sebagainya. Yang mereka guna untuk memaki hamun, adalah golongan 'parashit' bekas-bekas pemimpin KeADILan serta mantan PM yang di bawah kepimpinannya, Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor membelasah Anwar dalam keadaan bergari dalam sel polis.

Selepas tersiar gambar Anwar lebam mata, mantan PM yang tidak sedar diri itu mengeluarkan kenyataan, yang disiarkan, diulangi dalam media pencacai Umno-BN, bahawa Anwar mencederakan dirinya sendiri kerana hendak mencari simpati politik.

Bila dibuat inkuiri dan jelas didapati Rahim Noor bersalah memukul Anwar, mantan PM dan media yang celupar itu, tidak sesekali mahu memohon maaf, malah membebaskan samseng yang berjawatan Ketua Polis Negara dari sebarang pertuduhan.

Ini sebahagian daripada bukti bahawa mereka tiada hujah. Mereka dangkal dan tidak rasional sama sekali. Rasional atau tidak sesuatu isu, bukan menjadi kepedulian mereka. Yang penting bagi Umno, mereka berasa amat puas dengan terhamburnya kata-kata nista dan cercaan dari mulut mereka.

Tidak cukup dengan mendedahkan keburukan individu, media pro Umno menggunakan ibu Azmin iaitu Che Tom Yahaya, dengan linangan air mata mencerca anak sendiri dengan mendakwa anaknya itu sudah derhaka.

Pada saya bukan soal membela Azmin atau sesiapa di sini. Isunya, jika kita letak diri kita sebagai ibu bapa, sejahat mana atau senakal mana, anak kita pun, adakah kita sebagai ibu, tergamak untuk memaki anak kita di hadapan orang ramai?

Jika kita letak pula kedudukan kita dalam kedudukan Azmin pula. Anak manalah yang tidak terasa, tidak kecewa dengan ibunya, apabila sejak tahun 1999, ketika beliau bertanding di dalam kerusi Dewan Undangan Negeri Hulu Kelang, ibunya sudah digunakan di pentas ceramah BN untuk menyerang beliau.

Isu yang dibawa Umi Hafilda, menyerang abangnya bermula sejak Anwar dijatuhkan pada 1998. Ini bukan isu baru. Ia sudah berlalu 14 tahun yang lampau. Jika isu hubungan Anwar-Azmin-Shamsidar Taharin (isteri Azmin) ini benar dan diterima rakyat, sudah nama Anwar dan Azmin pupus dalam politik negara.

Nasihat kita, jika Umi Hafida dan Che Tom atau anak-beranak mereka pandai menjaga maruah, mereka tidak harus sesekali mendedahkan apa jua yang perkara yang disifatkan sebagai aib keluarga, kepada seluruh dunia. Malulah sikit.

Malah, tidak perlu juga penubuhan pelbagai NGO cabuk, yang kemudian ini dinamakan Kelab TIBAI (Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim) yang ditaja bekas-bekas KeADILan.

Dengan perasaan tidak tahu malu, mereka menamakan pemimpin mereka sebagai Mursyidul Am. Suatu jawatan mulia yang digunakan dalam gerakan Islam dari Semenanjung Arab sehingga seluruh dunia.

Layakkah Zahid Mat Arip yang bacaan al-fatihahnya tidak berapa kemas, menjawat jawatan Mursyidul Am? Usahlah Zahid, buat malu pada Pak Lang Tamrin Ghafar sahaja.

Mereka tidak ada kerja selain memaki Anwar, KeADILan dan Pakatan Rakyat. Mereka buat pelbagai gimik, dengan tampungan dana daripada Umno, dengan sokongan media pro Umno, semata-mata untuk menyuburkan politik kebencian terhadap seorang individu atau organisasi.

NGO cabuk ini hanya 'serve to the only one evil master'. NGO dan segala politik cabuk tajaan Umno ini tidak harus dibalas dengan kata-kata yang baik. Hari ini mereka membuat pelbagai onar, malangnya hanya menjadi bahan gelak ketawa rakyat.

Rakyat ketawa kepada mereka kerana mereka memang grup cibai. Cibai bukan kata mencarut. Cibai diguna untuk membalas kumpulan Tibai. Mereka yang menamakan diri sebagai Kelab TIBAI ini hanya layak digelar CIBAI (Cemburu Individu Bernama Anwar Ibrahim). Hahaha...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails