Selamat Datang

Jumaat, 11 Mei 2012

PAS bidas tindakan buru peserta perhimpunan

Harakahdaily, 11 Mei 2012

KUALA LUMPUR: Presiden PAS membidas tindakan kerajaan yang hanya memburu peserta perhimpunan Bersih 3.0 tetapi tidak terhadap polis yang bertindak di luar batas undang-undang.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam kenyataannya berkata, PAS akur bahawa penahanan seseorang adalah di bawah bidang kuasa pihak polis, dengan merujuk kepada peruntukan tertentu.

"Tetapi tindakan memukul mereka yang berhimpun ini, apatah lagi yang sedang bersurai adalah salah dan sangat zalim sifatnya," katanya.Berikut adalah kenyataan penuh Presiden PAS.



KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PAS

PASCA BERSIH 3.0: JAMINAN KESELAMATAN INDIVIDU
YANG DIBURU PIHAK KESELAMATAN


Setelah berakhirnya perhimpunan Bersih 3.0, maka terdapat desakandan ugutan yang bertalu-talu dari pihak berkuasa Polis DiRaja Malaysia (PDRM) supaya individu tertentu yang telah dikenalpasti bertindak untuk menyerahkan diri bagi melengkapkan siasatan pihak polis dalam isu perhimpunan Bersih 3.0.

Malangnya arahan serah diri ini hanya terarah kepada peserta demonstrasi sahaja, sedangkan tindakan segelintir pihak polis tertentu yang telah bertindak diluar batas undang-undang telah dibiarkan begitu sahaja.

Umum mengetahui bahawa kebanyakan mangsa yang menerima layanan buruk dan dicederakan dalam perhimpunan Bersih 3.0 telah berhadapan dengan kekasaran pihak polis ini setelah mereka digari, selain dari dipukul dan disepak secara betubi-tubi oleh pihak keselamatan yang telah mengheret mereka yang sedang dalam proses bersurai.

Kita akur bahawa penahanan seseorang adalah di bawah bidang kuasa pihak polis, dengan merujuk kepada peruntukan tertentu.

Tetapi tindakan memukul mereka yang berhimpun ini, apatah lagi yang sedang bersurai adalah salah dan sangat zalim sifatnya.

Bagaimana mungkin mereka yang dipanggil menyerah diri ini dapat dijamin keselamatan mereka dan tidak berdepan dengan kemungkinan tindakan kekerasan dan dipukul sekalilagi semasa siasatan dijalankan ?.


DATO’ SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG
PRESIDEN PAS
10 Mei 2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails