Selamat Datang

Ahad, 8 Ogos 2010

Rakyat perlu bangkit murnikan demokrasi



Ismail Hashim

SHAH ALAM, 8 Ogos: Rakyat diseru bangkit menjana keazaman tinggi dalam usaha menjayakan impian pemerkasaan dan memurnikan sistem demokrasi di Malaysia.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, usaha keras perlu dipergiatkan bagi menggabung impian lantas menterjemahkannya menjadi nyata setelah berbuat demikian bermula 1990 di Kelantan.

Menurutnya, dengan keyakinan tinggi itu rakyat negara ini dapat menyaksikan kejayaan besar bakal berlaku dalam pilihan raya ke-13 nanti dengan perubahan dari BN ke PR.

Mahfuz berucap demikian dalam Majlis Pelancaran Tabung Impian Rakyat Malaysia (Tiram) yang didakan malam tadi di Stadium Melawati, dekat sini.

Lebih 70 pemimpin dan wakil rakyat dari semua parti dalam PR berhimpun dalam satu majlis makan malam dalam usaha mengumpul RM20 juta sebagai proses ke Putrajaya.

Turut berucap adalah Timbalan Presiden PKR, Senator Dr Syed Husin Ali, AJK Kebangsaan DAP, Datuk Ngeh Khoo Ham, Penasihat Tiram, Datuk Paduka Husam Musa dan Pengarah program, Ir Haji Izham Hashim.

Mahfuz menambah, keazaman yang disusuli dengan tindakan pelbagai usaha termasuk menyuntik pendidikan bangkitkan kesedaran rakyat merupakan senjata paling kuat.

"Rakyat negara ini yang cintakan demokrasi tidak selamanya hanya mampu berimpi, berangan dan bermimpi sahaja sebaliknya mereka berazam kukuh untuk sama-sama merubah keadaan bobrok pemerintahan BN.

"Tahniah kepada penubuhan Tiram kerana berusaha membebaskan rakyat dari terus berada dalam bahaya kemalangan politik berlaku dalam negara ini,” tegasnya.

Dr Syed Husin pula berkata, penubuhan Tiram ini menghantar isyarat yang sangat digeruni oleh BN kerana jelas usaha jahat mereka selama ini gagal.

Menurutnya, BN menggunakan berbagai media untuk menggambarkan PR berada di dalam keadaan bergaduh, berpecah dan tidak boleh memerintah.

"BN dan Perdana Menteri Najib sangat bimbang dengan isyarat terbaru ini yang menunjukkan PR kekal kuat, kukuh dan berupaya menjatuhkan mereka di dalam pilihan raya depan.

"Memang di sana ada perbezaan khususnya antara PAS dan DAP namun terdapat persamaan yang lebih banyak khususnya di dalam memperjuangkan keadilan dan kebenaran dalam berbagai isu,” tegasnya.

Datuk Ngeh pula memperjelaskan implikasi buruk bila BN menyekat dan menghalang proses demokrasi berjalan licin dalam negara menyebabkan kurangnya pelaburan luar negara dan dalam negeri.

Paling nyata, jelasnya, jumlah pelaburan menjunam pada tahun ini dari RM23 bilion ke angka hanya RM4 bilion sahaja.

Sementara itu, objektif Tiram ditubuhkan untuk mengumpul dana bagi tujuan membiayai usaha-usaha membentuk kesedaran dan mendidik anggota masyarakat tentang semua tanggungjawab mereka.

Antaranya, rakyat dalam sebuah negara demokratik wajar mengetahui aspek perlembagaan, sistem pilihan raya dan pemerintahan negara.

Selain itu, Tiram juga melaksanakan kerja-kerja penyelidikan dan mempromosikan sistem demokrasi sihat kepada seluruh rakyat Malaysia.

Lembaga Pemegang Amanah Tiram terdiri dari pada Husam, Datuk Kamarudin Jaffar sebagai Pengerusi, Ir Izham, Ahmad Shabrimi Mohamed Sidek, Alex Ong Kian Yen dan Asmawi Mohamad sebagai ahli.

Dalam majlis malam tadi, Tiram telah menyampaikan sumbangan kepada mangsa demokrasi hitam BN, antaranya, mangsa Memali, keluarga Kugan dan Siva.

Selain itu, lelongan tiga potret Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat termasuk kartun Zunar menyaksikan saingan hebat daripada pembida.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails