Selamat Datang

Sabtu, 14 Ogos 2010

Rasai keunikan solat Jumaat di hotel De Palma



Harakahdaily

AMPANG, 14 Ogos: Sempena Ramadhan tahun ini, kumpulan hotel De Palma mahu memperkukuhkan lagi usahanya untuk menjadi rangkaian hotel yang memenuhi syariat Islam atau syariah compliant.

Untuk itu, pelbagai usaha telah dibuat sejak Oktober tahun 2008 lalu apabila Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mula membenarkannya mengadakan solat Jumaat di suraunya.

(Gambar: Surau Nurul Hikmah hotel De Palma, Ampang, penuh sesak setiap kali Jumaat)


Ketika Harakahdaily berkunjung ke hotel itu tengahari semalam, hampir 2,000 umat Islam bersesak-sesak memasuki hotel itu bagi menunaikan solat Jumaat.

Surau yang bersebelahan dengan kolam renang itu melimpah ruah hingga kolam untuk kanak-kanak di tutup dan di pasang khemah di atasnya untuk memenuhi keperluan untuk solat Jumaat itu.

Ia satu fenomena yang sangat menarik yang melanggar trend atau kebiasaan sebuah hotel yang sifatnya adalah eksklusif.

Kini, hotel De Palma Ampang telah menjadi semacam hotel rakyat apabila umat Islam dari pelbagai jenis dan latarbelakang memasuki hotel itu.

Ada yang berpakaian kemas ala petugas pejabat, berjubah ala pakaian Arab bahkan juga yang selekeh seperti pekerja warga asing yang datang untuk bersembahyang Jumaat di surau Nurul Hikmah hotel itu.

Semuanya bermula seminggu selepas hari raya Aidil Fitri iaitu bulan Ogos 2008 lalu.

(Gambar: Umat Islam dari pelbagai latar belakang bersolat Jumaat di hotel De Palma, Ampang)


"Sebenarnya perubahan ini bermula apabila Group GM (Pengurus Besar Kumpulan) kami, Datuk Haji Mohd Ilyas, balik dari Mekah. Dia melahirkan cita-cita untuk menjadikan hotel kami memenuhi syariat Islam," kata Zamir Shukri Zain, Pengurus Bahagian Bilik hotel De Palma, Ampang ketika ditemui.

Buat permulaan, kata beliau, ia tidak mendapat kelulusan dari pihak atasan namun selepas kerajaan Selangor bertukar tangan pada tahun 2008 lalu, hasrat murni itu mendapat sokongan.

Hotel De Palma adalah milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan diuruskan oleh syarikat Biztel Sdn Bhd yang dipimpin oleh Datuk Mohd Ilyas yang kini adalah Pengurus Besar Kumpulan hotel-hotel ini.

Datuk Mohd Ilyas juga adalah Pengerusi Persatuan Hotel-hotel Malaysia.

De Palma mempunyai empat hotel kini iaitu Kuala Selangor, Shah Alam dan Sepang di samping Ampang.

"Kami sedang dalam proses untuk membuka hotel kami yang ke lima iaitu di Kucing. Dan semua hotel-hotel ini adalah syariah compliant," kata Zamir yang juga Setiausaha Surau Nurul Hikmah ini.

Yang dimaksudkan dengan syariah compliant adalah semua aktiviti di hotel ini adalah tidak bertentangan dengan syariat Islam.

Antaranya tidak menyediakan arak, tiada aktiviti maksiat seperti rumah urut yang diberikan pelbagai jenama itu di samping semua makanan yang disediakan adalah yang halal sahaja.

"Dulu tempat kita duduk ini adalah bar tetapi sekarang kita telah tukar kepada kopitian," kata Zamir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails