Selamat Datang

Ahad, 29 Ogos 2010

Insurans kenderaan: Memo kepada Bank Negara



Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 28 Ogos: Sekretariat Bela Rakyat (Bela) akan menghantar satu memorandum kepada Bank Negara berhubung kesukaran pemilik kenderaan berusia 10 tahun ke atas memperbaharui polisi perlindungan insurans kenderaan mereka.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, memorandum yang akan diserahkan dalam masa terdekat itu mengandungi cadangan mengatasi masalah tersebut.

"Pihak sekretariat juga akan bertindak lebih serius dengan membuat kajian-kajian yang terperinci dan akan mengemukakan cadangan kepada Bank Negara bagaimana kita boleh menyelesaikan isu-isu berkaitan dengan kenderaan lebih 10 tahun ini," kata Salahuddin pada sidang media pelancaran sekretariat itu di ibu pejabat PAS, dekat sini hari ini.

Sekretariat berkenaan akan diketuai oleh ketua penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiyat.

Bela sebelum ini ditubuhkan bagi membantu Pemilik kenderaan yang kebanyakannya penduduk kampung ini terpaksa membayar dengan harga yang tinggi untuk memperbaharui insurans kenderaan mereka yang lebih 10 tahun.

Salahuddin juga berkata, alasan yang diberikan pihak insurans bahawa kenderaan berusia 10 tahun ke atas terdedah kepada risiko keselamatan adalah tidak munasabah dan menganggap ianya sebagai alasan yang sengaja dicipta oleh mereka bagi mengaut keuntungan.

"Kalaulah isu yang mengatakan kenderaan 10 tahun tidak selamat maka objektif penubuhan Puspakom? Kenderaan uyang melebihi 10 tahun mesti melalui proses pemeriksaan oleh Puspakom.

"Apabila Puspakom mengesahkan kenderaan itu selamat walaupun berusia lebih 10 tahun dan diizinkan untuk membayar cukai jalan dan mengambil insurans,jadi tidak ada isu ia tidak selamat," katanya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian.

Bela juga tidak bersetuju dengan cadangan Bank Negara untuk mengambil alih peranan syarikat insurans dalam urusan memperbaharui polisi perlindungan kenderaan sebaliknya kerajaan harus memperbaiki sistem yang ada pada hari ini.

"Saya akan kemukakan soalan di Parlimen jumlah pemilik kenderaan yang berdaftar dengan Puspakom dan berusia 10 tahun ke tas yang memerlukan pembelaan dari pihak kerajaan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails