Selamat Datang

Isnin, 30 Ogos 2010

Selangor mahu kemerdekaan holistik


Ismail Hashim

SHAH ALAM, 30 Ogos: Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan negeri, Dr Hajah Halimah Ali menegaskan kemerdekaan yang dihajatkan Kerajaan Negeri Selangor adalah merdeka holistik yang menggabungkan kesejahteraan fizikal, mental dan spiritual.

Kerana itu, ujarnya, kerajaan negeri tetap meneruskan gerakan memantapkan spiritual rakyat Negeri Selangor bagi mencapai matlamat Negeri Idaman, Maju dan Sejahtera yang menjadi tonggak perjuangan siasah Pakatan Rakyat sejak menerajui negeri pada 8 Mac 2008 lalu.

“Ini merupakan gerakan jihad akbar yang dimajukan oleh Generasi Idaman Selangor (GeMS) dan memerlukan pengembelengan kemahiran dan pengalaman aktivis sosial yang bersinergi dalam usaha membersihkan Selangor dari gejala sosial,” tegasnya.

Ketika bercakap di sebuah stesen radio bernuansa Islam yang disiarkan ke seluruh negara pagi tadi, beliau yakin dengan konsep success mentality dan bersemangat dengan firman Allah dalam Surah Ali Imran ayat 110.

Dr Halimah yang juga Adun Selat Klang menyatakan hasratnya meneruskan usaha murni tersebut meskipun sedar ianya merupakan perkara baru dalam masyarakat.

Sambil berkata, ‘jika tidak kita memulakannya siapa lagi?’ yang baginya, untuk membawa satu perkara besar ini memerlukan kerjasama banyak pihak yang berkemahiran dan berpengalaman yang terdiri daripada aktivis sosial yang sudi bekerjasama.

Dr Halimah dalam siaran itu bercakap lanjut tentang program Semarak Merdeka dan Penghayatan Ramadhan peringkat Negeri Selangor di I-City, Seksyen 7, dekat sini yang akan diadakan pada malam ini (30 Ogos Isnin).

Menurutnya, orang ramai berhimpun sejak 6.30 petang nanti dan majlis dimulakan dengan Iftor Jamaie (berbuka puasa secara ramai), Solat Tarawih Perdana, setelah itu diadakan Konsert Amal Kemerdekaan, Mengingati Peristiwa Mavi Marmara LL4Gaza.

Tepat jam 12 malam, sambutan kemerdekaaan dimulakan dengan perasmian oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim termasuk pelancaran Kempen Anti Zina dan Ekspedisi Dakwah GeMS.

Selain itu, pertunjukan bunga api dan cabutan bertuah diadakan dengan kemasukan secara percuma.

Antara artis popular tanahair yang turut serta adalah Ramli Sarip, Mawi, Ringgo termasuklah juara Imam Muda, Ustaz Mohd Asyraf, Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said dan Ustaz Zamri Zainuddin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails