Selamat Datang

Khamis, 19 Ogos 2010

Panas: Jangan guna ISA, Operasi Lalang



Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 18 Ogos: PAS mengingatkan kerajaan supaya jangan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Operasi Lalang sebaliknya bertarunglah dalam gelanggang demokrasi, di atas padang yang sama rata serta pengadil dan tiang gol yang tidak diubah-ubah.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad membuat gesaan itu ekoran bimbang dengan suasana politik negara pada hari ini yang semakin panas.

Justeru, katanya PAS mengharapkan pihak kerajaan dan keselamatan jangan mengkambinghitamkan pembangkang kerana hendak melindungi masalah dalaman parti komponen BN.

“Pemimpin Umno kena insaf mereka sekarang bukan sahaja tidak disukai oleh orang bukan Melayu malahan juga telah ditolak oleh orang Melayu, terutama generasi terpelajar dan bermaklumat,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, keadaan ‘panas’ itu berlaku selepas Pilihan Raya Umum (PRU) 2008 apabila BN tidak tahu menghormati keputusan rakyat dalam sebuah negara demokrasi.

Katanya, kes yang terbaru lakonan rasa tidak puas hati Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mengenai kouta 30% dalam ekuiti bumiputera.

Tambahnya, Chua telah mengambil pendirian yang berani untuk menyokong kongres China yang mencadangkan kerajaan menghapuskan kouta 30%.

Kenyataan beliau, kata Idris telah menimbulkan kemarahan secara terbuka oleh Tan Sri Muhyidin Yasin selaku Timbalan Presiden Umno.

Pendirian beliau dipanaskan lagi dengan sokongan beberapa pemimpin Umno dan badan bukan kerajaan (NGO) Melayu di mana beberapa kenyataan amaran dan memperlekeh satu sama lain sedang bermain di dada akhbar.

“PAS bimbang corak yang sama berlaku pada tahun 1987, ketika Umno mengalami perpecahan team A dan team B, sehingga Umno diharamkan oleh mahkamah,” ujarnya.

Tiba-tiba, katanya Lee Kim Sai, Timbalan Presiden MCA telah mangatakan bahawa orang Melayu juga kaum pendatang dan hak keistimewaan Bumiputera juga dipertikaikan.

Pada ketika itu, ujarnya pemimpin Umno yang berlagak macam hero kampung dusun berhimpun untuk membantah kenyataan Lee Kim Sai.

Ada di kalangan pimpinan Umno suruh bawa pisau senang hendak kupas limau jika hadir di perhimpunan di stadium TPCA Kampung Baru.

Akhirnya himpunan tersebut telah dibatalkan oleh pihak keselamatan.

“Kemudian operasi lalang berlaku, Lee Kim Sai ke Australia, sebaliknya yang menjadi mangsa ialah pemimpin PAS, DAP dan NGO yang disumbat di Kamunting.

“Ada beberapa pemimpin Umno ditangkap juga, sekadar untuk main wayang kemudian dibebaskan,” katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails