Selamat Datang

Selasa, 17 Ogos 2010

Lupa dan belum belajar,padah buat Umno

Zolkharnain Abidin

Hishamuddin kata Chua Soi Lek lupa kepada asas perjuangan BN. Kenyataan Hishamuddin itu disokong oleh Muhyiddin.

“Kenyataan Hishammuddin semalam bahawa MCA tidak harus melupakan perjuangan BN apabila mengetengahkan tuntutan masyarakat Cina menunjukkan pemimpin-pemimpin BN belum belajar daripada pilihan raya umum 2008 dan tidak memahami desakan rakyat agar melakukan pembaharuan.”

Chua pula berkata Hishamuddin belum belajar daripada kekalahan yang dihadapi oleh BN dalam PRU yang lalu.

Chua ‘lupa’ dan Hishamuddin ‘belum belajar’.

Mungkin Chua tidak lupa cuma dia tidak berpuashati dengan Umno. Baginya Umno lambat dalam bertindak untuk mengambil hati orang-prang Cina untuk menarik kembali sokongan mereka kepada BN.

Bagi Chua, DAP lebih cekap dan pantas. Sebab itu, dia bersedia untuk bekerjasama dengan DAP dalam perkara yang sesuai demi kepentingan masyarakat Cina. Tujuannya adalah untuk memulihkan kepercayaan mereka kepada keupayaan MCA.

Mungkin Hishamuddin pun sudah belajar daripada apa yang berlaku dalam PRU yang lalu. Cuma, Umno tersepit di antara dua kepentingan. Umno bimbang, kalau MCA berbaik (secara rasmi) dengan DAP, MCA akan memohon talak kepada Umno.

Kalau Umno dilihat mengutamakan orang Melayu, penyokong BN daripada kaum Cina akan melahirkan rasa tidak puas hati. Perasaan ini bahaya kepada Umno kerana tanpa tongkat itu, Umno tentu terkubur.

Kalau Umno dilihat melebihkan Cina pula, orang Melayu Umno juga akan marahkan Umno. Ini juga kurang bagus untuk masa depan politik Umno.

Oleh itu, pemimpin Umno perlu dilihat ‘berkelahi’ dengan MCA dan DAP untuk menjaga hati orang Melayu. Pada masa yang sama, ‘perkelahian’ dengan MCA pula jangan sampai kelihatan seperti ingin bercerai untuk menjaga hati orang Cina.

Umno perlu jaga Melayu sebab ia parti asabiah Melayu. Dan, perlu jaga Cina takut kalah dalam pilihanraya.

Bolehkah Umno tidak berkelahi dengan Cina? Jawabnya, tidak boleh sebab Umno parti asabiah Melayu. Umno perlu berkelahi dengan Cina untuk membuktikan keMelayuannya.

Bolehkah Umno melayan Melayu sepatutnya? Jawabnya, tidak boleh juga sebab Umno perlukan undi orang Cina. Umno perlu buktikan ia adalah parti yang tidak terlalu keMelayuan untuk undi kaum itu.

Inilah bahananya bila Umno jadi parti asabiah Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails