Selamat Datang

Isnin, 2 Ogos 2010

29 ditahan himpunan Vigil anti ISA PJ



Harakahdaily

PETALING JAYA, 1 Ogos: Seramai 29 orang ditahan, 21 lelaki dan lapan perempuan setelah polis beserta pasukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) bertindak menyerbu upacara menyalakan lilin anti-ISA di Padang Timur berhampiran bangunan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) di sini.

Pihak peguam sedang membuat urusan di balai polis.

Latheefa Koya memberitahu, mereka yang ditahan diambil keterangan oleh pihak polis.

Sebelum ini, akibat serbuan kira-kira jam 8.30 malam itu, peserta bergegas masuk ke bangunan pusat membeli belah Amcorp Mall bersebelahan.

Bagaimanapun pihak polis didakwa tetap mengejar mereka dan sekurang-kurangnya 12 ditahan.

Mereka termasuk Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh dan pemimpin PKR, Badrul Hisham Shaharin, Setiausaha PSM, Arutchelvan dan koordinator Suaram, Nalini Elumalai.

Mereka difahamkan dibawa dengan trak polis ke Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya.

Menurut Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua, polis membuat serbuan tanpa membuat sebarang rundingan dengan pihak GMI selaku penganjur.

Menurut Tian lagi, polis tidak sepatutnya bertindak demikian kerana program tersebut dibuat di tapak milik MBPJ dan telah mendapat kelulusan mereka.

Peserta yang berkumpul di dalam pusat membeli belah tersebut, bagaimanapun terus diburu oleh polis.

Program sama pada malam ini turut diadakan di tujuh lagi tempat di seluruh negara bagi membantah ISA yang kini berusia 50 tahun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails