Selamat Datang

Khamis, 22 Julai 2010

Umat Islam di Amerika kagumi Nik Aziz



Mohd Nor Yahya

KOTA BHARU, 22 Julai: Biar pun ada pemimpin Umno cuba memperlekehkan taraf ulama yang ada pada Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sebaliknya masyarakat Islam di Amerika Syarikat begitu mengkaguminya.

Perkara itu didedah imam besar masjid di Baltimore, Amerika Syarikat, Dr Mohamad Bashar Arafat ketika mengunjungi Menteri Besar Kelantan di Kota Darulnaim semalam.

Beliau yang juga Presiden Civilizations Exchange & Cooperation Foundation Amerika Syarikat berkata, ramai di kalangan penduduk Islam di negara kuasa besar terbabit mengenali nama Mursyidul Am PAS itu.

Katanya, biar pun sudah lama mendengar orang sebut namanya hanya baru semalam dapat bersua muka dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

”InsyaAllah saya akan berusaha memperkenalkan Kelantan di Amerika Syarikat terutamanya kepada umat Islam yang ingin mendalami ilmu agama Islam.

”Di sini suasana pembelajaran agama begitu menarik sekali. Sesuailah Kelantan dipanggil Serambi Mekah, seharusnya menjadi tumpuan dari pelusuk dunia menuntut ilmu agama di sini," ujar beliau.

Beliau berulang kali melahirkan rasa terharu kerana dapat berjumpa dengan tokoh agama yang begitu dikaguminya.

Dr Mohammad Bashar juga memberitahu yayasan yang diterajuinya akan berusaha membantu Kelantan dalam bidang pendidikan terutamanya berkaitan penguasaan bahasa Inggeris.

Menurutnya program itu boleh diadakan dengan menganjurkan pertukaran pelajar dengan kerjasama kedutaan Amerika di Kuala Lumpur.

"InsyaAllah saya akan usahakan perkara ini agar umat Islam di Kelantan dapat menguasai bahasa Inggeris dengan lebih baik,” katanya.

Kunjungan beliau turut disertai Kaunselor Perhubungan Awan Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur, Scott M.Rauland dan Pegawai Perhubungan Awan, Riazurrahman Sadayan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails