Selamat Datang

Khamis, 29 Julai 2010

Kes bekas mufti Perlis digantung hingga rayuan selesai



July 29, 2010

Asri didakwa mengajar Islam tanpa tauliah. — gambar fail

SHAH ALAM, 29 Julai — Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam hari ini menggantung prosiding kes bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang didakwa mengajar agama Islam tanpa tauliah sementara menunggu keputusan rayuannya di Mahkamah Rayuan Syariah.

Hakim Syarie Abu Zaky Mohammad berkata kes itu ditangguhkan sehingga proses rayuan Asri terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam yang membenarkan perbicaraan kes tersebut dipindahkan dari Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur ke Mahkamah Tinggi Syariah di sini.

Beliau membenarkan penggantungan itu selepas dipohon peguam syarie Asri, Kamar Ainiah Kamaruzzaman dan tidak dibantah oleh Ketua Pendakwa Syarie Selangor Abdul Shukor Abdul Hamid ketika kes disebut semula di sini hari ini.

Hakim juga membenarkan permohonan Kamar Ainiah agar Asri dibebaskan dengan dua penjamin tanpa wang jaminan.

Pada 18 November 2009, Mohd Asri mengaku tidak bersalah di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur di atas tuduhan mengajar agama Islam tanpa tauliah di sebuah rumah di Lorong 2C Taman Seri Ukay Ampang antara pukul 8.10 malam hingga 9.45 malam 1 November tahun lepas.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 119 (1) Enakmen Pentadbiran Agamna Islam Selangor 2003 dan jika sabit kesalahan Mohd Asri berhadapan hukuman denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya sekali. — Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails