Selamat Datang

Sabtu, 31 Julai 2010

MB Selangor: Pakatan tidak akan ikut BN panggil PRU



Oleh Debra Chong
July 30, 2010

KUALA LUMPUR, 30 Julai — Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim mengesahkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) tidak akan mengadakan pilihan raya negeri lebih awal jikapun Barisan Nasional (BN) mahu membubarkan Parlimen untuk pilihan raya umum tergempar.

“Sikap kami adalah jika ia sesuai dengan kami, kami akan lakukan. Jika tidak, kami tidak akan berbuat demikian,” kata beliau kepada pemberita selepas di sini petang ini.

Khalid (gambar) menjelaskan, pentadbirannya berminat untuk memutuskan soal tarikh pilihan raya umum negeri apabila melangkah ke tahun kelima mandat.

“Setiap orang dalam Pakatan lebih memihak untuk menghabiskan tempoh mandat empat tahun sebelum memutuskan (tarikh memanggil pilihan raya),” kata beliau sambil menekankan, ia tempoh empat tahun adalah masa yang cukup untuk membuktikan kepada rakyat apa yang boleh dilakukan oleh PR Selangor.

Mandat semasa kerajaan negeri akan berakhir Mei 2013.

Bagaimanapun Khalid yang juga Ahli Parlimen Bandar Tun Razak berkata PR Selangor belum memutuskan sama ada mahu memberikan notis awal jika mahu memanggil pilihan raya umum negeri.

“Kami belum membincangkan perkara itu lagi,” kata beliau mengulas laporan awal The Malaysian Insider bahawa PR Selangor bercadang untuk memberi notis awal pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN).

Ketua Penerangan PAS Selangor Roslan Shahir Mohd Shahir dipetik berkata PR Selangor dijangka akan menggunakan pendekatan memberi notis memanggil pilihan raya umum negeri - amalan julung kali digunakan jika menjadi kenyataan.

Kedua-dua perkara itu dikatakan diputuskan pada mesyuarat pimpinan PR Selangor pada 19 Julai lalu.

Malah pada mesyuarat itu PR juga telah memutuskan untuk tidak membubarkan DUN jikapun BN memanggil pilihan raya umum tergempar di peringkat pusat dalam waktu terdekat.

Roslan memberitahu, pihaknya mahu mengamalkan pendekatan baru ini bagi menyuburkan prinsip demokrasi di Selangor dengan memaklumkan semua pihak bahawa pilihan raya umum akan diadakan dalam tempoh tertentu.

Bagaimanapun Pengerusi DAP Ean Yong Hian Wah berkata, keputusan membubarkan DUN adalah prerogatif Sultan atas permintaan Menteri Besar dan bukannya keputusan kepimpinan Selangor semata-mata.

Selain itu kata beliau keputusan untuk membubarkan DUN Selangor perlu diperakui oleh kepimpinan kebangsaan PR dan bukannya ditentukan oleh kepimpinan Selangor sahaja.

“Saya ingin menjelaskan bahawa Roslan bercakap atas kapasiti peribadi dan bukannya bagi pihak Pakatan Selangor,” kata beliau

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails