Selamat Datang

Rabu, 28 Julai 2010

'Bantah Pembaziran, Selamatkan Rakyat' dilancar 9 Ogos



Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 28 Julai: Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (Protes) hari ini mengumumkan enam langkah yang akan diambil bagi membantah kenaikan harga barangan keperluan asas yang diumumkan kerajaan baru-baru ini.

Bantahan tersebut dibuat ekoran tindakan kerajaan menaikkan harga petrol, diesel, gula dan gas petroleum cecair (LPG) yang didakwa boleh dielakkan jika kerajaan tidak membazir, tidak rasuah dan mengelak ketirisan dalam penggunaan wang negara.

Demikian diumumkan penyelaras Protes, Dr. Hatta Ramli selepas mempengerusikan mesyuarat penyelarasan program bantahan terhadap kenaikan itu di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor(KLSCAH),dekat sini hari ini.

"Pada hari ini seperti yang diwarwarkan kita membincangkan respon rakyat terhadap kenaikan harga barang yang di pihak kerajaan tiada kenaikan.semuanya turun. Kita percaya ini merupakan langkah awal kerajaan. Kita tidak boleh diam sahaja, nanti satu persatu harga barang dinaikkan," katanya.

Dengan slogan 'Bantah Pembaziran, Selamatkan Rakyat', pelancarannya akan diadakan pada 9 Ogos ini di Kampung Kerinchi jam 6 petang.

Kampung Kerinchi dipilih untuk pelancaran kempen berkenaan kerana majoriti penduduk di kawasan itu terdiri daripada penduduk berpendapatan rendah dan sederhana, yang begitu terjejas dengan kenaikan harga barang.

Gabungan terdiri daripada parti-parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu juga akan menyediakan sebanyak mungkin bahan makluman dan bacaan dalam bentuk risalah dan buku kecil untuk diedarkan kepada rakyat sepanjang tempoh kempen, sehingga kerajaan menurunkan kembali harga barang.

Selain itu juga, Protes akan mengadakan beberapa siri protes di peringkat negeri di seluruh negara.

"Kita akan selaraskan dan masa, tempat, aktiviti kita akan umumkan dari semasa ke semasa di seluruh negara," katanya.

Protes juga memutuskan untuk mengadakan jelajah ke negeri-negri dalam bulan Syawal ini dengan menaiki bas.

Pimpinan parti politik diajak bersama dalam siri jelajah itu bagi turun bertemu rakyat melalui aktiviti himpunan ringkas dan ceramah.

Protes juga jelasnya akan menyerahkan memorandum bantahan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Parlimen pada 14 Oktober bersempena persidangan Dewan Rakyat.

Sekiranya kesemua langkah ini tidak dipedulikan kerajaan, Dr. Hatta menegaskan, Protes tidak teragak-agak untuk mengadakan satu lagi demonstrasi besar-besaran.

Beliau yang juag bendahari PAS bagaimanapun berkata, demonstrasi merupakan jalan terakhir setelah ruang yang panjang diberikan kepada kerajaan untuk mengubah tindakan mereka.

"Dan yang terakhir, setelah usaha-usaha ini dilakukan, tapi tidak jalan juga, barulah kita buat demonstrasi yang besar. Jadi sangat bergantung kepada respon kerajaan terhadap tuntutan kita.

"Kalau mereka masih tidak mahu mendengar suara rakyat, kita akan berdemo. Tapi kita tunggu sehingga hari akhir sidang Parlimen. Kalau mereka masih berdiam diri, kita akan umumkan masa dan tempat untuk kita berdemo dalam bula Disember ini," tegasnya.

Protes dalam sidang media sama turut menyenaraikan lima tuntutan mereka kepada kerajaan iaitu mahu kerajaan menghapuskan pembaziran dan ketirisan dalam projek-projek pembangunan, melakukan penstrukturan semula subsidi sebelum menurunkannya dan mendesak kerajaan melaksanakan akta gaji minima.

Selain itu, Protes menuntut kerajaan mengembalikan harga barangan yang dinaikkan ke harga asal dan yang terakhir menggesa kerajaan memberikan penjelasan mengenai subsidi RM4.6 bilion yang didakwa berjaya diselamatkan apabila harga bahan bakar diturukan pada Februari 2006.

"Dikatakan wang ini akan digunakan untuk menaik taraf pengangkutan awam di negara ini tapi sekarang apa yang dilakukan dan ke mana wang itu?" soalnya.

Turut bersama pada sidang media berkenaan ahli Parlimen Lembah Pantai mewakili PKR, Nurul Izzah Anwar, pengerusi lajnah penerangan Dewan Muslimat PAS, Aiman Athirah Al Jundi, setiausaha Parti Sosialis Malaysia (PSM) S. Arutchelvan, bendahari Jemaah Islah Malaysia, Naha Mohd Nor, serta wakil-wakil dari Gabungan Persatuan Islam Malaysia (Gamis), Kelab Mahasiswa Independent (KAMI) dan Solidariti Mahasiswa Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails