Selamat Datang

Jumaat, 30 Julai 2010

Mengapa lambang dacing




KANGAR - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sanglang, Hashim Jasin mengakui malu dan takut-takut membawa pulang kampit beras dengan lambang dacing yang dihadiahkan Kerajaan Negeri suatu masa dahulu.

Menurutnya, beliau menghadiri majlis pada bulan Ramadan yang ketika itu di bawah pentadbiran Datuk Seri Shahidan Kassim.

“Saya terima beras yang diberikan kepada semua wakil rakyat tetapi sedikit masalah apabila saya tengok ada lambang dacing (Barisan Nasional - BN) pada kampitnya.

“Saya takut-takut masa nak bawa balik ke rumah. Manalah tahu kalau ada orang Pas nampak saya pegang kampit beras dengan lambang dacing. Apa mereka akan kata kepada saya sebab tidak tahu kedudukan sebenar,” katanya.

Hashim bangun mencelah dan menjelaskan sindiran ADUN Tambun Tulang, Datuk Seri Shahidan Kassim yang menyifatkan orang Pas begitu taksub dengan parti apabila mendapat tahu pemimpinnya melarang mereka bekerja dengan orang UMNO.

Shahidan berkata, ADUN Pas itu mempunyai prasangka buruk kepadanya apabila enggan menikmati jamuan yang disediakan selepas majlis itu dengan alasan tertentu.

“Jangan takutlah. Kami tak bubuh ubat atau racun dalam makanan. Jangan ada persepsi negatif kerana kita tidak pernah buat macam tu.

“Kita orang UMNO boleh berkawan dengan semua orang dan tidak pernah membuat apa-apa tanggapan buruk kepada orang Pas,” katanya.

Hashim berkata, beliau menghargai niat baik Kerajaan Negeri ketika itu dan jika benar-benar ikhlas, mereka sepatutnya menggunakan kampit biasa.

“Kalau betul ikhlas, janganlah guna kampit yang ada lambang dacing. Susah saya untuk menepis kalau timbul salah faham dengan ahli Pas.”

Menurutnya, beliau boleh berkawan dengan semua orang dan kadang-kadang orang UMNO yang menjauhkan diri daripadanya.

“Sebagai contoh, dahulu ketika kami ada tiga orang dalam Dewan ini dan waktu rehat masa minum, tiada seorang pun wakil rakyat UMNO yang berani datang atau bersembang dengan saya walaupun tempat duduk lapang.

“Sebaliknya mereka lebih suka duduk berhimpit-himpit di hujung sana sesama UMNO,” katanya.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan agar wakil Pas diberi peluang agar sama-mama mempunyai peranan untuk membangunkan negeri ini dengan mengenepikan fahaman politik.

“Kerajaan wajar memberi peluang kepada semua anak Perlis membangunkan negeri, tanpa mengira parti” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails