Selamat Datang

Ahad, 22 April 2012

Ruang manipulasi pilihan raya makin luas terbuka

Muhammad Yusri Amin, 22 Apr 2012
KOTA BHARU: Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat Siti Zailah Mohd Yusoff mendakwa sekarang ini peluang manipulasi terbuka luas terhadap lebih 40,000 pengundi ragu yang tidak boleh dimansuhkan nama mereka dari daftar pemilih.

Sambil merujuk kepada pindaan Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 di Dewan Rakyat minggu lalu, beliau yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang berkata, pindaan itu seolah-olah mahu memudahkan pengundi ragu tersebut mengundi.


(Gambar kiri: Wan Rahim menyampaikan cenderahati kepada Siti Zailah selaku perasmi mesyuarat Agung PAS Kota Bharu)

"Ini termasuklah apabila dihapuskan ‘barong panas’ parti-parti yang bertanding untuk membuat semakan pengundi, bahkan dihapuskan tempoh dua jam (untuk) petugas Paca (Polling And Counting Agent).
“Dan ini memberi ruang ke arah berlakunya penipuan di mana kita tidak boleh ‘mengcam’ pengundi. Maknanya, Paca hanya dipanggil apabila diperlukan oleh SPR sahaja," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang bercakap kepada pemberita pada majlis Perasmian Mesyuarat Agung PAS Kawasan Kota Bharu kali ke-45 di Dewan Jubli Perak, Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) di sini semalam.

Selain isu 40,000 pengundi ragu, pertambahan melampau 500,000 pengundi baru di Selangor juga dilihat seperti ada yang tidak kena.

Namun dengan pindaan terbaru yang menghalang wakil parti dari membuat semakan identiti pengundi, ia mungkin menyenangkan sebarang manipulasi dilakukan.

(Gambar kanan: Warga Tioghua turut hadir memeriahkan perasmian mesyuarat Agung PAS Kota Bharu)
“Dari jumlah 500 ribu (pengundi baru) itu macam mana kita boleh cam mereka apabila identiti mereka kita (pihak parti bertanding) tidak dibenarkan semak sebelum mereka masuk ke kawasan mengundi," katanya lagi.

Terdahulu turut hadir pada majlis itu Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Bharu Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Exco Kerajaan Negeri Datuk Takiyuddin Hassan, Datuk Anuar Tan Abdullah dan Addun Tanjong Mas Rohani Ibrahim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails