Selamat Datang

Selasa, 5 Julai 2011

Tangkapan bertentangan dengan titah Agong


Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 5 Julai: Angkatan Muda Keadilan (AMK) Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kerajaan Umno Barisan Nasional yang berterusan membuat tangkapan rambang ke atas aktivis Bersih 2.0.

Tindakan tersebut ternyata bertentangan dengan titah Yang di-Pertuan Agong yang mengkehendaki agar kerajaan bertindak adil dan memahami kehendak rakyat yang mahu sistem pilihanraya dilaksanakan secara adil dan bebas.

Sebelum ini, Yang di-Pertuan Agong dalam titah Baginda secara jelas meminta agar pihak kerajaan menyelesaikan perkara tersebut dengan baik dan berhikmah.

Justeru tangkapan demi tangkapan terhadap aktivis Bersih 2.0 jelas bertentangan dengan maksud titah ucapan Yang di-Pertuan Agong yang menggesa kerajaan Umno BN agar melaksanakan segala amanah yang diberikan rakyat secara adil dan bijaksana serta menyelesaikan masalah dengan rundingan.

Namun, AMK Malaysia amat kesal dengan tindakan polis menahan Zulhaidah Suboh yang merangkap Exco AMK di Kuching semalam.

Ketua Penerangan AMK Malaysia, Lee Khai Loon menjelaskan, Akhbar Ali dan Abdul Latip yang merupakan pimpinan AMK di Sungai Besar juga ditahan oleh polis kerana terlibat dalam aktiviti Bersih 2.0.

"Tindakan intimidasi polis yang berterusan menunjukkan bahawa polis tidak professional serta mencabuli hak asasi yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

"AMK Malaysia mendesak kerajaan agar menghormati hak dan kebebasan rakyat untuk berhimpun dan menyampaikan pandangan dan pendapat kerana niat dan matlamat Bersih 2.0 ialah memperjuangkan sistem perjalanan pilihanraya Malaysia yang lebih adil dan telus untuk semua pihak," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Beliau berkata, AMK Malaysia juga menggesa agar pihak PDRM melepaskan tanpa syarat semua tahanan aktivis Bersih 2.0 serta merta dan menghormati titah Yang di-Pertuan Agong dalam mencari jalan penyelesaikan kepada isu pilihan raya di Malaysia.

Sistem perjalanan pilihanraya yang adil dan telus, tegasnya, akan memberikan kebaikan kepada semua pihak kerana ia akan memastikan pilihan rakyat dalam memilih pemimpin tidak dipengaruhi oleh unsur ketidakadilan dan rasuah.

"Sebagai sebuah negara yang memilih sistem demokrasi dan pilihanraya sebagai landasan falsafah berpolitik, Malaysia harus dapat mengimbangkan kebebasan bersuara dan kesejahteraan awam.

"Justeru tindakan ugutan, ancaman dan tangkapan awam jelas tindakan terkebelakang ketika mana negara-negara lain sudah mengorak langkah jauh bagi memastikan sistem yang adil dan telus demi menjaga hak rakyat dipelihara," ujar beliau.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails