Selamat Datang

Khamis, 14 Julai 2011

Adakah kempen 1Malaysia berdaftar?


Khairil Abdul Rahim

BENTONG, 14 Julai: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa semua pihak memahami antara satu kempen dengan sebuah pertubuhan supaya tidak keliru.

Menolak tohmahan Menteri Dalam Negeri yang mengisytiharkan Bersih 2.0 sebagai pertubuhan haram, beliau berkata ia merupakan satu kempen bagi membersihkan sistem pilihan raya yang didukung oleh lebih 60 buah pertubuhan bukan kerajaan.

“Cuba kita tanya adakah kempen 1Malaysia iaitu agenda propaganda Perdana Menteri, sebuah pertubuhan berdaftar?

“Begitu juga sebagai contoh, jawatankuasa Sambutan Bulan Kemerdekaan kali ke-50, adakah terpaksa berdaftar dengan Pendaftaran Pertubuhan?” soalnya.

Tambahnya, ia sudah tentu tidak berdaftar kerana merupakan kempen.

Begitu juga, ujarnya Bersih 2.0 yang menggabungkan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dengan satu matlamat mahukan permbersihan dalam sistem pilihan raya di negara ini yang amat dipertikaikan.

“Jadi pihak tertentu sama ada menteri dan media sengaja mahu menimbulkan kekeliruan di kalangan rakyat sedangkan isu yang sebenar ditutup,” ujarnya ketika berucap di Kedai Tok Ayah, Felda Mempaga semalam sempena pembebasan empat orang aktivis PAS yang ditahan selama lima hari di Balai Polis Bentong.

Mengenai beberapa pihak yang mempertikaikan PAS hanya menurut Datuk S. Ambiga sebagai pengerusi Bersih, Tuan Ibrahim berkata ia tidak ada masalah jika tujuannya baik.

Beliau mengambil contoh dalam sejarah Islam bagaimana pada satu hari kumpulan Arab jahiliyyah yang dipengerusikan oleh Abu Jahal untuk membersihkan Kota Mekah di mana Nabi Muhammad s.a.w. sendiri dilantik sebagai seorang daripada ahli jawatankuasanya.

“Maknanya tidak ada masalah jika satu program dan kempen yang baik, disokong oleh umat Islam walaupun pengerusinya bukan Islam,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails