Selamat Datang

Selasa, 12 Julai 2011

Najib pertahan demokrasi dengan water cannon?

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 12 Julai: Demokrasi sebenar memberi hak kepada rakyat untuk memilih parti yang dikehendaki dengan bebas tanpa menggunakan water cannon atau tangkapan.

Demikian kata Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib (gambar) sebagai mengulas kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak bertekad untuk mempertahankan demokrasi di Malaysia dan tidak akan menggunakan penipuan untuk berkuasa.

Baginya, kenyataan itu satu perkara yang melucukan seperti mana yang dilaporkan oleh media perdana semalam.

“Pedih mata rakyat Malaysia pada hari Sabtu yang lepas masih lagi tidak hilang kepedihannya, tiba-tiba ikita disajikan dengan lakonan komedi yang telah diketahui jalan ceritanya,” ujarnya.

Katanya, Perdana Menteri sewajibnya sedar bahawa demokrasi adalah milik semua.

Jelasnya lagi, demokrasi yang sebenar ialah memberi hak kepada semua rakyat untuk memilih parti yang mereka kehendaki dengan bebas tanpa dipaksa atau disekat apatah lagi menggunakan water cannon atau gertakan dengan tangkapan.

Beliau menambah, Presiden Umno hendaklah sedar bahawa demokrasi yang sebenar ialah rakyat tidak boleh disogok dengan kempen palsu atau penyalahgunaan kuasa tanpa batasan.

Katanya lagi, itulah demokrasi yang harus dipertahankan dan bukannya mempertahankan pembohongan dan tipu daya untuk meraih sokongan rakyat.

“Demokrasi juga bermaksud semua parti politik berhak menggunakan semua bentuk media massa untuk menzahirkan pandangan dan hujah mereka dalam membangunkan negara, bukannya dimonopoli oleh pihak pemerintah sahaja,” ujarnya

Tegasnya, kemenangan mestilah dibina di atas ketelusan, hujah dan keyakinan dan bukan sebaliknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails