Selamat Datang

Jumaat, 8 Julai 2011

Pakai baju Bersih: Pemuda PAS lawan di mahkamah


Khairil Abdul Rahim

KUANTAN, 8 Julai: AJK Dewan Pemuda PAS Pahang, Fadzli Ramly, 33, berikrar akan lawan habis-habisan di mahkamah ekoran penangkapannya di Rompin minggu lalu kerana memakai baju kuning Bersih.

Beliau semalam didakwa di Mahkamah Sesyen Kuantan di bawah Seksyen 50(3) Akta Pertubuhan kerana mempamerkan logo pertubuhan haram.

“Saya rasa pendakwaan dan penangkapan saya hanyalah satu tindakan terdesak kerajaan, berniat jahat, zalim, tergesa-gesa dan tidak berperikemanusiaan.

“Dakwaan hanya memakai lambang satu usaha mereformasikan sistem pilihan raya pada baju jelas menampakkan sikap pengecut kerajaan. Perhimpunan belum berlangsung, sedangkan perhimpunan patriot yang jelas sebuah pertubuhan tidak berdaftar memakai baju merah bertulisan ‘patriot’ dibiarkan tanpa sebarang tindakan.

“Jadi ini jelas satu tindakan terdesak Umno yang takut melihat kebangkitan rakyat dan gerun berhadapan dengan realiti demokrasi,” katanya bersemangat ketika ditemui di luar mahkamah.

Semalam beliau bersama AJK PAS Dun Tioman, Abdul Manaf Hassan, 41, dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak RM3,000 masing-masing dengan seorang penjamin.

Kes akan disebut semula di mahkamah 20 Julai ini.

Sabtu lalu Fadzli yang juga seorang peguam bersama Abdul Manaf, telah ditahan polis kerana memakai baju Bersih selepas berceramah di Markaz PAS Kampung Mentara, Rompin kira-kira jam 11 malam.

Mereka dibebaskan kira-kira pukul 3 pagi dengan jaminan polis selepas diambil keterangan.

“Sebenarnya saya telah berhujah panjang lebar depan polis bahawa penangkapan seorang peguam adalah satu sikap bermain api dan tidak menghormati kedaulatan undang-undang.

“Kalau peguam dilayan sebegini teruk, apa jaminan rakyat biasa boleh dilayan baik oleh peguatkuasa kerajaan?,” soalnya.

Tambahnya, rakyat bukannya mahu dilayan seperti warga kelas pertama tetapi cukuplah adil dalam pentadbiran dan tindakan.

Fadzli merupakan peguam pertama yang ditangkap kerana memakai baju kuning Bersih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails