Selamat Datang

Khamis, 14 Oktober 2010

Rasis: Subjek Kenegaraan tidak memadai


Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 14 Okt: Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) mencadangkan pengajian tentang perlembagaan dijadikan subjek substantif dan khusus di peringkat sekolah rendah dan menengah.

Cadangan itu, katanya demi memastikan generasi muda tidak terpengaruh oleh politik sempit angkara parti-parti rasis tertentu di tanah air.

"Saya kira ini salah satu penyelesaian bagi mengelakkan pihak-pihak tertentu yang mengamalkan politik sempit menggunakan perlembagaan untuk kepentingan parti-parti atau pertubuhan rasis mareka," ujarnya pagi semasa mengemukakan soalan tambahan di Dewan Rakyat.

Menurut beliau, Subjek Perlembagaan dan Kenegaraan (SPK) yang sedia ada di peringkan sekolah menengah adalah tidak memadai.

Ini kerana katanya, subjek tersebut sekadar subjek sampingan yang dimasukkan secara tidak langsung dalam beberapa mata pelajaran yang lain.

Tambahnya lagi, cadangan ini wajar dijadikan pemangkin pada kewujudan Mahkamah Perlembagaan kelak agar pemimpin-pemimpin rasis terbabit tidak sewenang-wenangnya boleh mengelirukan rakyat dengan memanipulasi isu hak keistimewaan Melayu, Raja-Raja Melayu, bahasa Melayu dan agama Islam yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Cadangan itu secara umum seakan diterima Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Ahmad Fuad Zarkashi.

Menurut beliau, pendidikan berkaitan perlembagaan sahaja tidak memadai sekiranya parti-parti politik tertentu masih mengamalkan politik sempit di luar sekolah.

Sebelum itu, Mujahid yang juga AJK PAS Pusat pada sesi soal jawab lisan meminta Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan tentang usaha kerajaan memperkenalkan subjek keperlembagaan di peringkat menengah.

Menjawab soalan itu, Mohd Puad menegaskan bahawa subjek berkaitan Perlembagaan telahpun merentasi subjek-subjek utama lain secara tidak langsung.

Namun, beliau yang Ahli Majlis Tertinggi Umno tidak pula menyatakan kesediaan kerajaan Pusat memperkenalkan subjek keperlembagaan secara khusus demi menghapuskan politik rasis khususnya di sekolah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails