Selamat Datang

Khamis, 7 Oktober 2010

Padah buruk jika BN terus memerintah



Mohd Rashidi Hasan
MOHD RASHIDi HASSAN | rashidi@harakah.net.my

Dalam ucapan pada majlis Malam Sejuta Harapan Ke-6 sempena ulangtahun Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) ke-20 baru-baru ini, Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak melahirkan kegusarannya terhadap masa depan negara.

Katanya, jika Barisan Nasional (BN) hilang kuasa memerintah pada Pilihan Raya umum ke-13 akan datang, ia boleh mendatangkan kesan buruk terhadap pembangunan dan kebajikan rakyat.

Oleh itu PM menyeru rakyat perlu bijak menggunakan peluang yang ada dalam membuat pilihan kerajaan.

Di sebalik kegusarannya itu, PM secara tidak langsung mengakui bahawa BN kini, tidak lagi kuat dan bila-bila masa sahaja boleh tumbang.

Oleh itu PM cuba membuat ugutan secara halus supaya rakyat mempercayai bahawa hanya BN sahaja yang boleh membawa kemakmuran dan kestabilan.

Apa yang dinyatakan PM itu, bukan perkara baru bagi rakyat. Politik pembangunan sudah menjadi modal kempen BN untuk mengelabui mata rakyat sekian lama.

Hakikatnya PM lupa bahawa rakyat Malaysia semakin bijak. Rakyat tidak lagi boleh digula-gulakan dengan modal politik pembangunan.

Rakyat sudah sedar bahawa politik pembangunan adalah rasuah seketika untuk BN meraih undi sahaja.

BN hanya muncul menjadi juara kebajikan pada saat-saat pilihan raya, selepas menang pilihan raya, kelibat wakil rakyat BN tidak lagi kelihatan.

Politik pembangunan dan kebajikan tatkala pilihan raya sudah tidak laku. Modal yang BN jaja, iaitu hanya BN sahaja boleh membawa pembangunan juga tidak laku lagi.

Rakyat Malaysia bijak menilai dan membezakan di antara tanggungjawab sesebuah kerajaan dengan janji-janji palsu pemimpin BN.

Pembangunan adalah tanggungjawab kerajaan, bukan jasa-jasa BN. Di negara yang mengamalkan sistem komunis dan sosialis, seperti di China, Rusia dan sebagainya, kerajaan membuat pembangunan yang pesat untuk keperluan rakyat.

Ideologi nasionalisme yang menjadi anutan BN, bukannya ideologi yang boleh menjanjikan keamanan dan demokrasi. Di negara yang mengamalkan sistem komunis dan sosialis, sistem pentadbiran dan politiknya lebih stabil dan demokratik.

Masalah di Malaysia bukan soal kemajuan. Kemajuan negara berjalan seiring dengan kemajuan dunia. Masalah kita ialah, BN mendakwa mereka membawa kemajuan dari segi pembangunan fizikal, tetapi pembangunan minda cuba disekat dan ditutup.

Kuasa yang dinikmati BN sekian lama, menjadikan mereka begitu tamak. Pemimpinnya kaya raya kerana mendapat faedah daripada pembangunan yang dibuat. Di sebalik kepesatan pembangunan, BN menyuburkan amalan korupsi, kronisme dan nepotisme.

Apa ertinya pembangunan jika tiada keadilan dalam pemerintahan. BN menguasai media massa, sehingga suara Pakatan Rakyat ditenggelam dan dinafikan. Media massa menjadi agen propaganda BN, tidak membuat laporan yang seimbang.

Sedangkan di negara-negara yang pesat membangun, setiap parti sama ada dalam kerajaan mahu pun pembangkang mempunyai hak yang sama rata.

Oleh sebab itu kita harus wujudkan sistem dua parti, supaya pemerintah dapat dikawal oleh rakyat. Ada parti yang boleh menjadi check and balance kepada pemerintah.

Maka pada saat ini rakyat amat sedar bahawa bukan BN sahaja yang boleh menjamin pembangunan dan kebajikan. Kini rakyat sudah ada alternatif, iaitu Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat adalah 'kerajaan menunggu' menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, kerana rakyat sudah sedar padah yang akan diterima jika BN dikekalkan lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails