Selamat Datang

Rabu, 16 November 2011

Dedah beza harga RM500 juta EMU KTMB


| Print |
Hazayani Zakaria   
KUALA LUMPUR, 16 Nov: Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr. Dzulkefly Ahmad meminta Menteri Pengangkutan mengemukakan maklumat pembelian komponen utama 38 set Keretapi Unit Gandaan Elektrik (EMU) enam gerabak dari Syarikat Zhuzhou Electric Locomotive Co. Ltd (ZELC).
Beliau berkata, maklumat pembelian ini diperlukan bagi membolehkan beliau menyemak sama ada terdapat penambahan harga yang tidak munasabah atau sebaliknya.

Ini kerana katanya, Timbalan Menteri Pengangkutan, Jelaing Anak Mersat kelmarin mengumumkan hasil siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati tiada unsur penyelewengan berhubung pembelian yang dibuat pada tahun lepas ini.
"Saya mohon Menteri Pengangkutan membenarkan saya dan juru perunding yang telah saya lantik untuk menyemak dokumen spesifikasi EMU yang telah dijadikan asas rundingan harga bagi pembelian 38 set EMU enam gerabak dari ZELC," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.
Dzulkefly menegaskan, beliau perlu membuat perbandingan dokumen spefikasi terkini dengan yang terdahulu untuk merungkai dakwaan berlaku ketirisan sehingga RM500 juta dalam pembelian itu.
Beliau mempersoal harga yang ditawarkan ZELC melalui rundingan terus melonjak kepada RM48 juta bagi setiap set EMU enam gerabak berbanding harga tender sebelumnya RM13.725 juta bagi setiap set EMU tiga gerabak.
"Saya percaya rundingan harga dengan ZELC tidak dibuat mengikut spesifikasi asal KTMB memandangkan tender terdahulu telah dibatalkan ada April tahun lalu.
"Mengapa perlu dibatal tender terdahulu sedangkan pemilihan ZELC dibuat berasaskan tender tersebut?" soal beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.
Ogos lalu, Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) mendapati isu ini mempunyai asas dan wajar disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
"Saya percaya harga yang amat tinggi yang ditawarkan oleh ZELC termasuk elemen komisyen atau lebih tepat lagi kickback agen tempatan," katanya yang mula membangkitkan isu tersebut Jun tahun lalu.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails