Selamat Datang

Isnin, 11 Jun 2012

Siapa pemimpin diam yang dimaksudkan Muhyiddin?


Harakahdaily, 11 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Siapakah yang dipersalahkan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila berkata Barisan Nasional kini berhadapan dengan publisiti negatif, dan menyeru para pemimpin berkenaan untuk berani dan menjawab segala dakwaan yang ditimbulkan.

Di majlis Konvensyen PPP Wilayah Persekutuan semalam, walaupun Muhyiddin menyalahkan pembangkang dengan mendakwa bahawa mereka menyebarkan dakwaan secara bijak dan luar biasa sehingga timbulnya persepsi buruk pada BN, tapi secara tidak langsung beliau turut menyalahkan para pemimpin BN yang tidak menjawab isu yang ditimbulkan oleh pembangkang.

"Jangan kata anda tak tahu (bila menjawab dakwaan pembangkang). Terdapat jurang antara realiti dan persepsi awam terhadap isu-isu – isu-isu yang dibangkitkan pembangkang yang dikaitkan dengan kerajaan dan pemimpin kita,” kata beliau.

BN berdepan dengan banyak isu – daripada isu skandal lembu keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil, skandal kehilangan RM30 bilion Bank Negara, isu Felda dan isu Lynas – semuanya  dijawab secara terus oleh pemimpin BN.

Tetapi isu yang tidak disentuh sehingga kini ialah skandal Scorpene yang kini disiasat di mahkamah Perancis yang melibatkan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sehingga kini, ketika disoal wartawan mengenai isu ini, Muhyiddin telah menjawab, ‘Tiada komen.’

Sudah tentunya beliau menjawab demikian, kerana beliau sememangnya tidak terlibat, dan yang terpalit adalah bosnya Najib, yang sehingga kini boleh dikategorikan dalam golongan yang tidak berani dan pasif sebagaimana yang disebut Muhyiddin dalam menjawab dakwaan pembangkang.

Walaupun telah berkali-kali menyatakan bahawa BN akan menang besar di PRU-13, Najib masih tidak mengumumkan pembubaran parlimen.

Muhyiddin pula dipetik Sinar Harian sebagai berkata ‘pilihanraya tak lama lagi, tapi tidak terlalu dekat.’

Apakah pertembungan Najib dan Muhyiddin menyumbang kepada faktor pilihanraya umum ditangguhkan?

Dalam kontroversi pembekuan PTPTN ke Universiti Selangor, seorang penganalisa politik tempatan melihat penarikan semula pembekuan tersebut telah memalukan Muhyiddin, setelah memberikan sokongan padu kepada Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin dalam tindakan politik kebudak-budakan itu.

Namun, sekiranya pembekuan itu tidak ditarik balik, kata beliau, orang yang mendapat malu dan bahang adalah Najib sendiri, seolah-olah beliau yang merestui permainan politik yang tidak matang tersebut.

“Muhyiddin sedar bahawa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein sedang bernafas di tepi lehernya menunggu jawatan no 2 Umno dalam pemilihan parti tahun ini.

"Beliau turut sedar mempertahankan jawatan no 2 di Umno adalah mustahil kerana Najib bakal memberikan sokongan kepada Hishamuddin.

"Satu-satunya jalan selamat untuk beliau ialah menjadi Presiden Umno dan sekaligus Perdana Menteri menggantikan Najib,” kata penganalisa politik yang rapat dengan Umno itu.

Oleh sebab itu, kata beliau, Muhyiddin perlu muncul sebagai juara orang Melayu dan Umno dan menyakinkan mereka bahawa beliaulah orang yang paling sesuai mengetuai Umno ke PRU-13.

Penganalisa tersebut berkata, kenyataan yang dilakukan Muhyiddin kebelakangan ini – di mana beliau menyebut masa depan negara bergantung kepada perpaduan orang Melayu adalah tanda Muhyiddin telah memulakan langkah untuk menjaga kareer politiknya.

“Namun, hasrat itu tidak akan dicapai sekiranya Najib menang 2/3 majoriti di PRU-13. Sekiranya Najib mengambil risiko untuk membuat PRU awal, percayalah Najib tidak akan mendapat 2/3 yang diharapkan untuk kekal di kerusi presiden Umno kerana faktor yang telah disebutkan tadi,” kata beliau kepada Harakahdaily.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails