Selamat Datang

Sabtu, 31 Oktober 2009

Tabiat Jalan dakwah


Jalan dakwah merupakan jalan yang susah dan panjang. Wujud pertentangan yang di antara yang hak dan batil di atas jalan ini. Oleh itu ia memerlukan kesabaran dan ketekunan dalam memikul bebanan yang berat. Malah ia memerlukan kemurahan hati, pemberian dan pengorbanan tanpa mengharapkan balasan hasil yang segera tanpa putus asa dan putus harapan.

Fiman Allah swt yang mafhumnya;
' Alif Lam Min. Adakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman pada hal mereka tidak diuji. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka. Lantaran itu Allah mesti mengetahui orang-orang yang benar dan orang-orang yang berdusta.'(Al-Angkabut:1-3).

Sesungguhnya apa yang ditemui oleh para duat di jalan Allah adalah berupa gangguan dan penyiksaan dari golongan thaghut dan musuh-musuh Allah yang mahu menghapuskan mereka, memusnahkan dakwah mereka atau menghalang mereka itu dari jalannya. Mereka ini takut kuasa mereka tergugat dan akan musnah apabila yang hak bangun dan tegak untuk menghapuskan kebatilan.

Firman Allah swt yang mafhumnya,
'Sebenarnya Kami melontarkan yang hak kepada yang batil, lalu yang hak itu menghancurkannya, maka drngan serta merta yang batil itu lenyap'(Al-Anbiyaa:18).

Bagi menghalakan terkaman dan cengkaman mereka ke atas jalan dakwah danpara pendukung dakwah, mereka terlebih dahulu akan mereka-reka berbagai tuduhan yang paling keji dan dusta.Tuduhan-tuduhan yang jahat dan dusta itu mereka lemparkan kepada para pendukung dakwah. Merka menggambarkan kepada manusia bahawa para pendukung dakwah ini adalah musuh bangsa dan musuh orang ramai supaya orang ramai akan bangun menentang mereka seperti apa yang dilakukan oleh Firaun dan pembesar-pembesarnya terhadap Nabi Musa.

Firman Allah swt yang mafhumnya;
'Dan berkatalah Firaun (kepada pembesar-pembesarnya): Biarkanlah aku membunuh Musa dan hendaklah dia memohon kepada Tuhannya, kerana sesungguhnya aku khawatir dia akan menukarkan agamamu atau menimbulkan kerosakan di muka bumi ini(Al-Mukmin:26).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails