Selamat Datang

Jumaat, 16 Oktober 2009

MASA: AL-QURAN DAN SUNNAH


Al-Quran dan sunnah sangat memberi perhatian mengenai masa. Ia merupakan suatu ni'mat yang dianugerahkan oleh Allah, swt kepada manusia. Penjelasan ini dinyatakan di dalam Al-Quran dalam mafhumnya ,

'Dan Dia telah menundukkan bagimu Matahari dan bulan yang terus menerus beredar (dalam orbitnya) dan telah menundukkan bagimu malam dan siang. Dan Dia mengurniakan setiap permintaan kamu itu, Dan jika kamu hendak memperhitungkan segala ni'mat Allah, nescaya kamu tidak mampu untuk menghitungnya.' (Surah Ibrahim:Ayat33-43)

Demi pentingnya masa, Allah swt telah bersumpah dipermulaan ayat al-Quran dan diantaranya di dalam surah Al-'Asr (ayat 1-2)seperti berikut:
'Demi masa. Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian'.

Di kalangan para ulama' telah menafsirkan, apabila Allah bersumpah dengan nama-nama makhluk ciptaannya seperti nama hari dan sebagainya adalah bertujuan untuk menerangkan kepada manusia betapa bernilainya masa dan kesan peredaran masa kepada manusia. Semua manusia akan disoal-jawab tentang masa yang digunakan oleh mereka di hadapan Allah swt di hari qiamat kelak.

Didalam hadis, telah diriwayatkan oleh Mu'az bin Jabal yang maksudnya,
'Setiap hamba di hari qiamat tidak akan dapat mengorak langkah menuju kemana-mana selagi dia belum selesai disoalsiasat tentang empat perkara iaitu tentang umur dimanakah dihabiskan sewaktu di dunia dahulu?, dimasa remajanya, bagaimanakah dia menghadapi ujian diwaktu itu?, tentang hartanya, dimana dia diperolehi dan bagaimana dia membelanjakanya?, tentang ilmunya, apakah dia telah beramal dengan ilmunya itu?'

Oleh itu sewajarnya kita hendaklah berhati-hati dalam menggunakan masa dan waktu yang telah dikuniakan Allah agar segala kerjabuat dan amalan kita hendaklah berada dalam keadaan mentaati perintah Allah dan menjauhi segala larangaNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails