Selamat Datang

Jumaat, 16 Oktober 2009

Kewajipan muslim terhadap masa


Masa amat penting di dalam sepanjang hidup manusia. Maka seiap muslim berkewajipan menjaga masa-masanya dengan penuh teliti supaya masa-masanya itu dapat digunakan untuk mempertingkatkan lagi prestasi keimanan, amalan dan perlaksanaannya.

Diantara kewajipan seorang muslim terhadap masa ialah
  1. Menjaga masa merupakan tugas utama manusia. Setiap detik perjalanan masanya wajib diawasi agar ia dapat dimanafaatkan untuk agama dan dunianya, untuk kebaikkan dan kebahagiaan ummah disudut pembangunan rohani dan kebendaan. Setiap masa hendaklah dipenuhi dengan pengisian amal dan kerjabuat yang berguna.
  2. Berlumba-lumba ke jalan kebaikan dalam menilai dan menghargai masa oleh setiap yang beriman. Setiap masa dan waktu hendaklah diisi dengan pekerjaan yang mendatangkan kebaikan. Al-Quran telah mengalakkan manusia supaya berlumba-lumba mengerjakan kebaikan. 'Bagi semua kaum ke arah manapun mereka menghalakan muka, Dialah juga Tuhannya. Maka berlumba-lumbalah kamu semua mengerjakan kebaikkan. Di mana sahaja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu semua'. (Surah Al-Baqarah: ayat 148).
  3. Menjadikan peredaran masa sebagai suatu pengajaran bagi setiap yang beriman. Setiap detik peredaran masa dari siang bertukar menjadi malam dan hasil prosesnya dari masa ke semasa akhirnya yang baru akan menjadi lama, umur yang panjang akan menjadi pendek, kanak-kanak menjadi dewasa dan yang tua akan berkubur. Allah telah berfirman yang mafhumnya ' Allah menjadikan malam dan siang. Sesungguhnya hasil dari pertukaran itu untuk menjadi pengajaran bagi orang yang mengerti'.(Surah An-Nur: Ayat 44).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails