Selamat Datang

Sabtu, 17 Oktober 2009

TAQWA


Firman Allah swt di dalam al-Quran:

' Wahai Orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kepadaNya, dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam'.(Surah Al-Baqarah: 102)

Allah swt telah memerintahkan kepada orang-orang yang beriman agar bertaqwa kerana Allah telah menghimpunkan didalam sifat taqwa itu segala kebaikan dunia dan akhirat. Kita diperintah supaya bertaqwa kepada allah agar mendapat kejayaan, kebahagiaan dan kemenangan melalui rahmat Allah Yang Maha Pengasih kepada hamba-hambaNya.

Taqwa bermaksud melaksanakan perintah Allah swt dan meninggalkan laranganNya secara zahir dan batin dengan merasakan kebesaran hakiki hanyalah milik Allah swt dan kehebatan,ketakutan dan rasa cemas hanya terhadap Allah swt.

Tiada suatu kebaikan di dunia ataupun di akhirat, kebaikan zahir atau batin melainkan taqwa yang menjadi penyebab yang menghantarkita kepadaNya dan tiada suatu kejahatan pun di dunia ataupun di akhirat, kejahatan zahir atau batin melainkan taqwa yang bakal menjadi dinding yang kukuh dan benteng yang teguh untuk menyelamatkan kita atau melepaskan kita dari bencanaNya.

'Bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah beserta orang-orang yang bertaqwa' (Surah Al-Baqarah: 194).

'Dan tidak ada seorang pun daripadamu, melainkan mendatangi neraka itu. Hal itu bagi Tuhanmu adalah suatu kemestian yang sudah ditetapkan. Kemudian kami akan menyelamatkan orang-orang yang bertaqwa.'(Surah Mariam:71-72)

Allah swt telah menyatakan bahawa dengan bertaqwa, banyak kebaikan-kebaikan dan kebahagiaan yang akan diperolehi. Di antaranya ialah

  1. Allah swt beserta dengan orang-orang yang bertaqwa.
  2. Mampu menyelesaikan kekeliruan atau kemusykilan
  3. Menjadi penebus kesalahan dan penyuci dosa
  4. Menyelamatkan dari api neraka
  5. Terpelihara dari tekanan hidup dan mendapat rezeki yang melimpah ruah
  6. Dijanjikan syurga
  7. Mendapat kemuliaan dunia dan diakhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails