Selamat Datang

Isnin, 19 Oktober 2009

KEADILAN DALAM AL-QURAN





Dalam bahasa arab, 'adl bererti gabungan nilai moral dan sosial yang melambangkan keadilan, keseimbangan, kesederhanaan dan kelurusan. Nabi Muhammad saw telah dianugerahi dengan nilai keadilan dalam dirinya. Oleh itu apabila baginda melihat kezaliman dan penginayaan yang meluas dalam masyarakatnya, baginda berusaha mengukuhkan susunan dan keharmonian dengan menekankan nilai agama supaya tahap keadilan yang berbeza dapat diiktiraf.

Baginda menjadi pengislah sosial dan keputusannya menjadi contoh penyelesaian masalah yang timbul dalam generasi selepasnya. Malahan baginda menyelesaikan masalah seharian berdasarkan kebenaran, keseimbangan dan keadilan.Diskriminasi dan perasaan tidak berperikemanusiaan tidak pernah wujud dalam diri baginda. Tindakan baginda memperbaiki status wanita, pembebasan hamba dan larangan membunuh anak-anak merupakan contoh perjuangan keadilan yang baginda lakukan.

Didalam Al-Quran terdapat amaran kepada orang Islam supaya menjauhi perbuatan zalim dan penindasan. Orang Islam juga dinasihatkan agar menunaikan keadilan dalam memenuhi tanggungjawab agama. Terdapat lebih dua ratus ayat di dalam al-Quran yang menyentuh tentang ketidakadilan. Disamping itu terdapat lebih seratus ayat al-Quran yang menyebut tentang keadilan.

Firman Allah swt yang mafhumnya,

'Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan dan melarang melakukan perbuatan keji dan mungkar dan kezaliman.'(Surah al-Nahl:90)

'Sesungguhnya Allah swt menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil' (Surah An-Nisa:58)

Al-quran menekankan prinsip ketulusan,kesaksamaan dan kesederhanaan kerana ia merupakan nilai hakiki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails