Selamat Datang

Khamis, 22 Oktober 2009

Berhati-hati dari mensia-siakan masa





Banyak masa yang hilang dari kita dengan sia-sia dan berlalu pergi menelan umurnya. Tanpa disedari ia merupakan wabak yang melandai manusia itu sendiri. Gejala ini disebabkan oleh beberapa faktor iaitu lalai, tangguh menangguh, gejala kecuaian.

Lalai

Kelalaian merupakan wabak yang telah meresapi dan meracuni buah fikiran dan jiwa raga manusia hingga apa yang berlaku di waktu siang dan malam sudah tidak menjadi perhatian. Orang yang lalai telah luput darinya segala ingatan. Al-Quran telah memberi amaran dengan sekeras-kerasnya kepada mereka yang lalai dan leka. Malahan Al-Quran meletakkan darjat orang orang yang lalai ini lebih sesat dari binatang. Firman Allah swt yang mafhumnya:

'Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakkan dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami ayat-ayat Allah dan mereka mempunyai mata tetapi tidak dipergunakan untuk melihat tanda-tanda kekuasaan Allah, dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak dipergunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah. mereka itu sebagai binatang-binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai'.(Surah Al-A'raf: 179)

Kelalaian merupakan suatu bala' yang menimpa ke atas umat kita amnya. Berbagai-bagai tragedi yang berlaku seperti gempa bumi, tsunami dan sebagainya tetapi mereka tidak berubah seolah-olah tidak mendapat pengajaran dan perubahan. Jiwa raga mereka beku dan kaku tidak ubah seperti penonton-penonton yang menyaksikan babak-babak drama. Syadina Abu Bakar pernah berdoa,

' Ya Allah, Jangan biarkan kami di dalam kesesatan. dan Janganlah ambil kami di waktu lalai. Dan janganlah jadikan kami dari golongan yang lalai.

Sahlun bin Abdullah pernah berpesan: 'Awas dari bersahabat dengan tiga jenis manusia;

a. Ulama yang munafik
b. Golongan tasawwuf yang jahil
c. Pemimpin kejam yang lalai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails