Selamat Datang

Isnin, 19 Oktober 2009

AMAR MA'RUF NAHI MUNGKAR


Allah swt berfirman yang mafhumnya,

'Hendaklah ada di kalangan kamu satu golongan yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari melakukan yang mungkar, merekalah orang-orang yang beruntung.'(Surah Ali Imran: 104)

Dalam masyarakat diwajibkan sekumpulan orang yang menyeru kepada kebaikan dan menyuruh mereka berbuat ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar kerana ia adalah sebesar-besar syariat atau syiar Islam. Tugas ini merupakan tugas utama umat Islam dan ia adalah asas yang penting di dalam Islam yang mesti dipelihara. Dengan menjaga asas ini maka akan luruslah segala perkara dan baiklah segala hajat iaitu segala yang hak dan benar akan berdiri dengan teguh. Sebaliknya jika ia diabaikan maka bererti merintangi segala hak dan melanggar segala batasan dan lahirlah yang batil dan salah.

Melakukan tugas ini merupakan satu tugas yang wajib dan perintah yang tidak boleh diabaikan sama sekali. Allah swt tidak akan menerima alasan yang tidak benar atau uzur yang tidak logik yang diberikan oleh sesetengah orang dalam mengelakkan diri untuk melakukan tugas ini.

Didalam sebuah hadith, Rasulullah saw telah bersabda,

' Barangsiapa yang melihat kemungkaran di antara kamu, maka hendaklah ia merubahnya dengan tangannya. jika tidak mampu, maka dengan lidahnya. Dan jika tidak mampu pula maka dengan hatinya dan demikian itu adalah selemah-lemah iman,'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails