Selamat Datang

Jumaat, 16 Oktober 2009

BALA' DAN MUSIBAH





Gempa bumi yang telah berlaku di Padang, Indonesia baru-baru ini merupakan satu ujian dari Allah swt kepada manusia. Kejadian tersebut boleh dikatakan sebagai satu bala' atau musibah yang menimpa agar manusia kembali semula mengingati kepada penciptaNya Allah Yang Maha Esa. Sesungguhnya dalam memperkatakan bala' atau musibah ini, boleh dibahagikan kepada tiga.

Yang pertama, bala' yang diterima oleh utusan Allah seperti yang diterima oleh nabi Allah Ayub. Penyakit yang menimpa nabi Ayub sangatlah dasyat sehinggakan meliputi seluruh tubuhnya kecuali lidah dan hatinya. Musibah ini merupakan ujian Allah kepada nabi Ayub bukan disebabkan maksiat yang dilakukan tetapi hanya untuk melihat sejauhmana kesabaran beliau. Akhirnya Allah menyembuhkannya berkat kesabaran yang tinggi pada Nabi Ayub.

Kedua, bala yang diturunkan secara umum kepada semua manusia tanpa mengira mereka terdiri daripada golongan manusia yang baik dan taat kepada Allah atau tidak. Musibah ini akan menimpa semua orang sebagai satu ujian dan peringatan kepada manusia. Oleh itu hendaklah ada dikalangan manusia ini yang berdakwah iaitu menyeru kepada kebaikan dan melarang melakukan maksiat.

Ketiganya ialah bala yang ditimpa kepada manusia yang melakukan maksiat kepada Allah secara berleluasa dan terang-terangan. Keadaan manusia masa ini hidup penuh dengan kemaksiatan lalu Allah akan menurunkan bala' dengan segera sebagai balasan yang dasyat lagi keras di atas perbuatan manusia tersebut.

Oleh itu sebagai hamba Allah, kita perlu bersyukur di atas ni'mat yang dikurniakan Allah kepada kita. Jangan sesekali kita melakukan maksiat kepada Allah dan hendaklah kita menjadi orang yang sanggup menegur perbuatan maksiat yang berlaku disekeliling kita agar Allah tidak menurunkan bala' atau musibahnya ke atas kita. Sesungguhnya azab Allah itu amat keras lagi pedih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails