Sementara pelbagai pihak pada zahirnya mengalu-alukan keputusan Perdana
Menteri, Datuk Seri Najib Razak, memansuhkan beberapa akta dan peraturan
yang selama ini dianggap membelenggu kehidupan rakyat, berita
mengembirakan itu sewajarnya disambut dengan lebih berhati-hati dan
berpada. Dalam perutusan khasnya sempena Hari Malaysia yang
disiarkan secara langsung menerusi kaca tv pada malam 15 September,
Najib antara lain mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri
1960 (ISA). Beliau memberi jaminan dua undang-undang baru yang
bakal digubal menggantikannya bagi maksud mencegah perbuatan subversif,
keganasan terancang dan perbuatan jenayah tidak akan digunakan untuk
menahan mana-mana individu semata-mata kerana ideologi politik. Turut
diumumkannya ialah pemansuhan Akta Buang Negeri 1956, selain kajian
semula secara komprehensif Akta Kediaman Terhad 1933 (AKT) dan Akta
Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (AMCP). Manakala kajian semula terhadap
Seksyen 27 Akta Polis 1967 akan mengambil kira peruntukan Perlembagaan
Persekutuan mengenai kebebasan berhimpun. Di sebalik keghairahan
merayakan keputusan kerajaan itu yang dianggap bukti kejayaan agenda
diperjuangkan rakyat selama ini, ada beberapa perkara atau perincian
berkisar pemansuhan akta-akta zalim itu yang tidak sayugia dipandang
ringan. Pertama, wajar diingatkan bahawa kesemua undang-undang
dimaksudkan itu telah menjadi agenda bantahan parti-parti pembangkang,
khususnya PAS sejak sekian lama. Suara menuntut pemansuhan mereka bukan
berkumandang sedekad dua atau hanya setahun dua kebelakangan ini. Perjuangan
PAS membantah dan menuntut pemansuhan ISA bersama beberapa
undang-undang lain yang disifatkan ‘draconian’ boleh dikatakan bermula
sebaik tergubalnya undang-undang itu, sama ada pada era 50-an, 60-an
atau sebagainya. Lebih jelas lagi, bantahan terhadap peraturan-peraturan
zalim itu bersemarak tatkala yang menjadi mangsa kebanyakan peruntukan
akta-akta tersebut ialah parti-parti pembangkang, khsusunya PAS. Sebagai
contoh, ISA yang walau pun pada zahir dan maksud asalnya digubal bagi
mencegah dan mengekang akvtiviti subversif, khususnya gerakan komunis,
tidak pernah terlepas daripada turut memangsakan para pemimpin PAS.
Sebilangan pemimpin PAS, termasuk para alim ulama dan tok gurunya sudah
pun tersenarai sebagai tahanan ISA seawal 60-an lagi. Apakah perbuatan
mengajar agama dan menghuraikan hukum-hakam Islam dianggap ‘keganasan
terancang’ di sisi kerajaan Umno? Apakah pemimpin sebuah
pertubuhan berdaftar dan diakui ‘halal’ di sisi peraturan negara
melakukan aktiviti subversif dan mengancam keselamatan negara? Perkara
itu tidak pernah pula dibuktikan di mahkamah terbuka, kerana peruntukan
di bawah ISA membolehkan mereka ditahan tanpa bicara untuk tempoh selama
mana dikehendaki kerajaan. Kezaliman itu telah berlaku sejak
lebih enam dekad lalu. Selama itu jugalah PAS yang kerap dimangsakannya
lantang menyuarakan bantahan. Parti Islam itu secara aktif dan konsisten
menuntut akta itu dihapuskan. Lalu adalah tidak tepat dari
perspektif masanya jika dikaitkan perjuangan membantah akta-akta zalim
itu dengan perjuangan Pakatan Rakyat yang baru berusia tiga tahun. Walau
pun hasrat para pendukung Pakatan menjulang dan menonjolkan agenda
perjuangan gabungan parti-parti pembangkang itu suatu yang murni dan
wajar didukung, kita jangan tersasul sehingga mengelirukan fakta
sebenar. Jangan sampai keghairahan kita mengutamakan Pakatan
akhirnya mendorong kita mengemukakan fakta yang silap, terutama
berkaitan fakta masa. Akuilah perjuangan para pendukung pembangkang,
khususnya PAS dan DAP, untuk menolak kezaliman BN menerusi
penguatkuasaan akta-akta zalim dan menindas itu bermula jauh lebih lama
berbanding usia Pakatan. Ia malah mendahului kewujudan Barisan
Alternatif (BA) lebih sedekad lalu. Bahkan, dalam konteks perjuangan
menuntut pemansuhan ISA, ia bukannya bermula hanya dengan penubuhan
Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) pada 2001. Sebab itu lebih tidak
sayugia dan amat tidak kena apabila ada pendukung Pakatan yang
‘tersasul’ mendakwa tindakan Najib memansuhkan ISA dan beberapa
peraturan lain itu sebagai tunduk kepada tuntutan ‘Buku Jingga’. Hujah
itu sebenarnya menjerat diri sendiri. Ia sekali gus memberikan modal
percuma kepada para pemimpin BN. ‘Buku Jingga’ hanya berusia
setahun jagung. Mudah saja bagi pemimpin BN menafikan peranan buku yang
menjadi pernyataan agenda pemerintahan Pakatan itu. Bahkan sudah ada
pemimpin BN membidas bahawa hasrat memansuhkan ISA telah disuarakan
Najib sebaik beliau mengambilalih teraju pemerintahan daripada Tun
Abdullah Ahmad Badawi pada 2009, iaitu setahun lebih awal daripada
tertonjolnya ‘Buku Jingga’. Justeru, apa rasional mana-mana pihak
mendakwa ia ekoran tuntutan terkandung dalam buku itu? Perkara
kedua yang seharusnya diperhalusi ialah hakikat bahawa yang dibantah
pada ISA dan akta-akta disebutkan tadi adalah prinsip dan dasarnya yang
zalim serta menindas rakyat. Ertinya perjuangan rakyat membantah dan
menuntut agar dimansuhkan itu bukan butiran lahiriah ISA, Akta Polis,
AMCP atau AKT itu sahaja. Sebab itu pendirian PAS dan
rakan-rakan Pakatan untuk mengambil sikap ‘tunggu dan lihat’
perkembangan selepas ini adalah lebih tepat. Apakah apa yang diumumkan
Najib itu benar-benar terlaksana sepertimana semangat mentransformasi
politik dan pentadbiran serta menjulang demokrasi dan kepentingan rakyat
atau tidak, masih terlalu awal untuk diberikan pemarkahan. Pemansuhan
ISA contohnya telah diumum akan disusuli penggubalan dua undang-undang
baru sebagai ganti. Apakah ia nantinya akan menjadi suatu yang
dialu-alukan sekiranya prinsip dan dasar zalim di bawah ISA, terutama
peruntukan tahanan tanpa bicara dengan budi bicara kelangsungannya
tertakluk secara mutlak di atas menteri atau polis, turut dimuatkan di
dalam undang-undang baru itu? Tepat sepertimana ditegaskan
Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh dalam wawancaranya dengan sebuah
tabloid mingguan, Ahad, “kritikan pembangkang atau NGO terhadap ISA
bukan sebab undang-undang itu saja, tetapi prinsip dan kandungannya
juga, iaitu prinsip utamanya menahan tanpa bicara. Jika prinsip itu
kekal dalam undang-undang lain (baru), saya rasa ia akan mendapat
perhatian (bantahan) sebab ia bercanggah dengan prinsip keadilan”. Langkah
beringat-ingat itu agak tepat mengambilkira penegasan Menteri Dalam
Negeri, Dato’ Seri Hishammuddin Hussein mengenai kemungkinan dibimbangi
itu. Selaku menteri bertanggungjawab ke atas penguaktkuasaan hampir
kesemua akta disebutkan Najib di atas, Hishammuddin sedari awal telah
membayangkan bahawa pemansuhan ISA bukan bermaksud segala tindakan
pencegahan dan penindasan di bawahnya juga terhapus, terutama
mengambilkira peruntukan yang akan diwujudkan di bawah undang-undang
baru nanti. “Ramai ingat ISA dimansuhkan, tetapi sebenarnya dua
akta baru bakal digubal juga berkaitan dengan keselamatan dan anti
keganasan,” katanya, yang mengundang penafsiran amat membimbangkan. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA