Selamat Datang

Ahad, 29 November 2009

Wasilah dan Langkah-Langkah dakwah


Secara umumnya wasilah dan langkah-langkah dakwah tidak pernah berubah atau bertukar ganti. Malahan ia tidak pernah melampaui tiga perkara iaitu

1. Iman yang amiq (Iman yang mendalam)
2. Takwin daqiq (Pembentukan yang rapi dan kemas)
3. Amal Mutawasil ( Usaha dan Amal yang berterusan)

Dengan wasilah-wasilah inilah yang dilaksanakan secara berterusan dan beransur-ansur dalam membentuk individu yang muslim, rumahtangga yang muslim dan masyarakat yang muslim sehinggalah menjadi negara Islam yang sebenarnya. Semua ini dilakukan untuk menyediakan dasar dan asas Islamiyah yang teguh dan kuat untuk menegakkan pemerintahan Islam (daulah Islamiyah) disebuah negara umat Islam lalu dicantumkan denganya daulah-daulah Islam di seluruh dunia untuk membangunkan daulah Islamiyah alamiah iaitu merangkumi seluruh dunia Islam yang bersatu di bawah satu Khilafah Islamiyah'

Khilafah Islamiyah ini bertanggungjawab memimpin dunia seluruhnya, menjadi guru dunia dan mengarahkan perjalanannya demi kebahagiaan seluruh umat manusia dengan ayat-ayat Allah sehingga tiada lagi gangguan dan fitnah. Bahkan agama itu seluruhnya adalah hanya untuk Allah.

Firman Allah yang mafhumnya,
'Sehingga tiada lagi fitnah dan sehingga agama itu hanya untuk Allah belaka'(Al-Baqarah: 193)

Ketiga-tiga wasilah itu hendaklah berjalan secara serentak dan bergandingan bahu dalam persediaan membentuk individu muslim, rumahtangga muslim dan masyarakat muslim sebagai usaha penyebaran dakwah Islamiyah ditengah-tengah masyarakat. Di atas jalan dakwah kita tidak boleh mengambil jalan ringkas atau mengambil sebahagian sahaja untuk mencapai tujuan kita dan dapat menyempurnakan tugas kita.

Sesungguhnya tiada iman tanpa amal dan pembentukan. Tidak wujud masyarakat muslim tanpa anggota yang muslim dan rumahtangga-rumahtangga yang Islamiyah. Merekalah yang merupakan tiang-tiang yang akan membangunkan pemerintahan Islam.

Sebarang kecuaian dan kegopohan dalam mengukuhkan dasar dan memancangkan asas-asas yang teguh dan tiang-tiang yang kuat merupakan satu tindakan merbahaya yang mungkin membawa kepada keadaan yang sebaliknya atau tersongsang.Setiap waktu yang dicurahkan dan usaha yang berterusan untuk meletakkan asas sebuah bangunan tidak boleh dianggap sia-sia dan tidak boleh dihentikan kerana tidak menampakan sebarang hasil. Tetapi hendaklah diteruskan kerana bangunan yang besar memerlukan masa yang banyak dan usaha yang gigih untuk menyiapkan asas dan konkritnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails