Selamat Datang

Isnin, 16 November 2009

Pandangan sebenar Terhadap Masa


Islam mempunyai pandangan yang sebenar yang meliputi tiga keadaan iaitu masa yang lalu, masa sekarang dan masa akan datang.

Masa yang lalu merupakan sejarah yang berlaku kepada manusia dan umat terdahulu. Ia adalah satu sunnah Allah ke atas mereka. sejarah ini boleh mendatangkan pengajaran buat generasi yang akan datang atau selepasnya. Firman Allah swt yang mafhumnya;

'Sesungguhnya telah berlalu sunnah-sunnah Allah sebelum dari kamu. Kerana itu berjalanlah kamu di atas muka bumi ini dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan rasul-rasul.....(Ali imran: 137...)

Setiap sejarah yang berlaku wajar dikaji dan selidiki agar dapat dijadikan iktibar dan pengajaran yang dirasakan perlu dan sesuai buat masa ini. Mengambil sejarah silam adalah suatu yang perlu kerana ada barang atau perkara yang sangat bernilai dan tidak boleh ditukar ganti seperti Al-Quran yang sentiasa sesuai disepanjang zaman untuk dijadikan panduan manusia.

Masa sekarang perlu diberi perhatian oleh setiap muslim. Sesaorang itu perlulah berusaha dengansedaya upaya untuk memenuhi masa sekarangnya dengan beribadah dan mengingati Allah swt. Jika masa berikutnya tidak kunjung tiba sudah pasti seseorang itu tidak merasa kecewa kerana dia telah melaksanakan tugasnya sebagai hamba Allah dengan mengerjakan perintah-perintah Allah tanpa bertangguh-tangguh.

Masa yang akan datang pula hendaklah dibuat perancangan dan azam dalam meningkatkan lagi amalan-amalan soleh dalam hidup individu muslim. Mengutamakan bekalan akhirat merupakan suatu yang penting walaupun dunia ini juga perlu dipenuhi keperluannya. Oleh itu hendaklah diseimbangkan antara dunia dan hendaklah akhirat diperbanyakkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails