Selamat Datang

Jumaat, 27 November 2009

PENGORBANAN


Apabila tiba hari raya aidil adha maka ramailah umat Islam melakukan ibadah korban dengan menyembelih lembu, kerbau, kambing atau unta. Ibadah korban yang dilakukan ini adalah untuk memenuhi perintah Allah swt kepada manusia. Peristiwa korban ini adalah berikutan pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Namun begitu sejarah pengorbanan ini dimulakan oleh anak-anak Nabi Adam iaitu Habil dan Qabil yang telah diperintahkan oleh Allah untuk melakukan korban. Allah hanya menerima korban terbaik sahaja dan menolak korban yang tidak berdasarkan keikhlasan kepada Allah.

Oleh itu pengorbanan yang dilakukan tidak semua diterima Allah kecuali yang benar-benar ikhlas keranaNya. Maka setiap muslim yang melakukan ibadah korban ini hendaklah melakukan dengan hati yang tulus dan suci kepada Allah swt semata-mata.

Walaupun begitu, bukan pengorbanan dilakukan hanya dengan menyembelih binatang ternakan sahaja boleh dilakukan dan dituntut dalam agama. Malahan makna pengorbanan yang sangat dituntut dan lebih besar lagi adalah pengorbanan dari segi nyawa, harta benda, masa dan sebagainya kepada umat Islam dalam memperjuangkan agama Allah di atas muka bumi ini. Umat Islam dituntut melakukan pengorbanan darah dan nyawa dalam memperjuangkan Islam. Tuntutan berjihad menentang musuh-musuh Allah merupakan kewajipan dalam kehidupan umat Islam sebagaimana yang dilakukan oleh umat islam di Palestin, Afghanistan, Iraq dan lain-lain.

Begitu juga pengorbanan harta benda dan wang ringgit untuk membantu saudara-saudara di sana. Semua umat Islam itu bersaudara. Jadi kita hendaklah membantu dan berkorban untuk saudara-saudara kita. Janganlah kita bakhil dan kedekut dengan harta dan wang serta rezeki yang Allah kuniakan kepada kita. Sebahagiannya hendaklah kita infaqkan ke jalan Allah. Moga-moga kita mencapai kejayaan dunia dan akhirat dengan pengorbanan jihad harta benda kita.

Tenaga dan masa kita juga hendaklah kita peruntukan untuk melakukan kerja-kerja Islam. Ini juga adalah satu pengorbanan yang wajib dilakukan untuk melihat kemajuan dan perkembangan dakwah. Apabila semua umat Islam masing-masing menyumbangkan tenaga dan masa mereka untuk perjuangan Islam, sudah tentulah agama Islam akan berkembang pesat dan bertambah maju. Akhirnya kalimah Allah di atas muka bumi ini dapat ditegakkan dan dunia akan menjadi bertambah makmur dan mendapat keredhaan Allah swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails