Selamat Datang

Selasa, 17 November 2009

Perkara Yang membatalkan Syahadahtain


3. Bekerja atau berkhidmat dengan tujuan selain daripada Allah.

Firman Allah yang mafhumnya; ' Katakanlah; sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan Semesta Alam.'(Al-An'aam: 162)

Berdasarkan ayat tersebut, telah ditegaskan bahawa tidak ada ibadat atau perhambaan yang disembah kecuali Allah. Tiada peribadatan yang disembahkan melainkan kepada Allah dan kerana Allah.

Pengertian ibadat tidak setakat solah,zakat,puasa dan haji bahkan segala pekerjaan yang dijalankan di atas syariat yang dimaksudkan atau dikosadkan kerana Allah adalah ibadah. Sebarang pekerjaan yang dikosadkan kerana hendak berbakti kepada selain daripada Allah yang memang dimurkai Allah adalah syirik.

Disini dijelaskan beberapa amalan yang boleh membawa syirik. Antaranya berkhidmat untuk menegakkan dan menjadikan cita-cita kebangsaan itu sebagai matlamat utama di dalam perjuangan hidup seperti berperang kerana untuk mempertahankan bangsaberkempen supaya orang menyokong cita-cita ini serta melaburkan khidmat untuknya disamping menanam semangat taksub atau fanatik kebangsaan yang mendalam.

Konsep hidup seumpama ini merupakan pandangan atau pegangan hidup yang syirik kerana Allah menyuruh kita berkhidmat dan bekerja semata-mata keranaNya serta berjihad dan berperang keranaNya. orang-orang Islam hanya dibolehkan berusaha membaiki kebaikan bangsanya di atas apa yang diperintahkan oleh Allah sahaja.

Begitu juga bekerja semata-mata untuk kemajuan negara adalah syirik.Orang-orang Islam tidak boleh meletakkan pergantungan kepada negaranya kecuali tujuan negara dan orang-orang di dalam negaranya semuanya Islam kepada Allah. Apabila kita meletakkan kenegaraan sebagai matlamat perjuangan didalam pekerjaan kita dan tidak bersedia meniatkan kerana Allah maka adalah juga syirik.

Sesuatu pekerjaan atau perkara yang dibuat di atas kepentingan meninggikan imej negara, penyatuan negara dan berjuang habis-habisan untuk menjaga kepentingan negara adalah syirik. Demikian juga satu-satu pekerjaan yang dibuat atas muslihat kemanusiaan sahaja adalah syirik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails