Selamat Datang

Isnin, 9 November 2009

10 tanggungjawab muslim dalam sehari






Setiap muslim disarankan supaya tidak lupa dan mengabaikan tanggungjawabnya kepada 10 perkara dalam kehidupan sehariannya. Firman Allah swt yang mafhumnya:

'Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukannya dengan sesuatupun. Dan berbuat baiklah kepada dua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim,orang-orang miskin, tetangga yang berdekatan, tetangga yang jauh, teman sejawat, pengembara dan hamba sahayamu.'(An-Nisa':36).

Hak utama yang wajib diagungkan ialah hak Allah swtsebagai pencipta,pemerintah, pemberi nikmat kepada semua makhluk. Oleh itu tidak sewajarnya setiap muslim itu mengabaikan dan lalai dari melaksanakan tanggungjawab ini. Solat adalah rukun asasi yang wajib semua orang Islam menunaikannya pada setiap hari. Firman Allah swt yang mafhumnya:

' Maka Neraka 'wil' tarhadap orang-orang yang meringan-ringankan waktu sembahyang mereka.'(Al-Ma'un; 4-5).

Al-Quran juga sangat memberi perhatian kepada kedua ibu-bapa kerana tanggungjawab mengasuh dan mendidik anak-anak amat berat. Oleh itu sebagai anak hendaklah ibu bapa dihormati dan dlayani dengan baik setiap hari. Begitu juga dengan kaum keluarga, saudara-mara samada yang dekat atau yang jauh hendaklah diambil berat dan diberi perhatian kepada mereka.

Malahan di dalam mana-mana masyarakat juga golongan fakir miskin, jiran tetangga samada lelaki atau perempuan juga perlu dihormati dan diberi perhatian. Begitu juga hak hmaba sahaya yang kini dikenali sebagai para pekerja dan sebagainya hendaklah diberi perhatian berkaitan dengan kebajikan dan amanah.

Kesemua hak-hak tersebut hendaklah dimuhasabah setiap hari oleh setiap muslim agar dihari akhirat kelak kita tidak dituntut oleh golongan-golongan tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails