Selamat Datang

Rabu, 2 Disember 2009

Perkara Yang membatalkan Syahadahtain


4. Mengubal undang-undang mengikut kemahuan manusia dan bukannya mengikut ketentuan Allah yang mana perbuatan itu melawan Allah kerana Allah jualah yang mempunyai hak menentukan undang-undang bagi kehidupan manusia-halal haram, perundangan, kehakiman, amar nahi.

Firman Allah swt yang mafhumnya,
' Mereka menjadikan orang-orang alim dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain daripada Allah (mematuhi ajaran-ajaran mereka).'(At-taubah: 31).

Termasuklah dalam maksud ini ialah sistem demokrasi kerana dasar undang-undang oleh wakil-wakil rakyat dalam parlimen yang sifatnya sebagai perwakilan daripada rakyat dalam satu-satu negara dan atas dasar kemahuan dan fikiran mereka semata-mata. Manakala keputusan penggubalan undang-undang itu terletak ditangan majoriti ahli parlimen itu. ini bermakna hak membuat undang-undang itu datangnya dari manusia. Itulah sebabnya di katakan syirik.

Adapun kata-kata yang lebih jelas supaya terselamat daripada perangkap syirik dalam penggunaan demokrasi tadi dalam masyarakat Islam ialah kita mesti faham bahawa dalam Islam terdapat Majlis Syura yang bertujuan melaksanakan dan menentukan undang-undang dalam mentadbirkan negara Islam.Dalam penubuhan Majlis Syura itu pemilihan ahli-ahlinya boleh dilakukan melalui pilihanraya dengan syarat kedudukan majlis ahli-ahlinya mengiltizam atau melaksanakan hukum Allah. Mereka dibolehkan berijtihad di dalam menentukan hukum-hukum Allah dengan apa yang berlaku semasa dan jika diketahui nas-nas yang terang dan jelas ia mesti melaksanakan hukum.

Jika sesuatu masalah itu kurang jelas, ia memerlukan kajian berasaskan nas-nas al-Quran dan AS-Sunnah. Al-Quran dan Al-sunnah sebenarnya menjadi perlembagaan negara bagi sebuah negara Islam yang mana ahli-ahli parlimen atau setiap ahli majlis syura tidak boleh menggubal undang-undang lain yang bercanggah dengan perlembagaan yang dibuat oleh Allah. Maka amalan atau sistem ini boleh dianggap berbentuk Islam.

Sekiranya di dalam pentafsiran undang-undang atau pengubalan undang-undang yang bercanggah dengan kehendak-kehendak Al-Quran dan Al-sunnah, maka perbuatan itu telah meletakan kepentingan yang berasingan daripada hukum Allah atau bukan kerana kepentingan syariat Allah. Ini dapat dilihat jika mengutamakan kepentingan-kepentingan lain seperti kepentingan parti,pemimpin, kaum kapitalis,atau sosialis berlindung disebalik perlembagaan yang bercanggah dengan hukum Allah.

Demikian jugalah jika manusia tidak menerima tugasnya untuk melaksanakan hukum-hukumnya di bumi ini yang mana Rasul telah menjelaskannya kepada mereka, tetapi mereka melarikan diri daripada tugas ini.

Firman Allah yang mafhumnya,
'Kemudian kami jadikan kamu berada di atas satu syariat dari urusan agama itu, dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui'.(Al-Jaatsiyah: 18).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails