Selamat Datang

Isnin, 16 November 2009

Perkara Yang Membatalkan Syahadahtain



Terdapat dua puluh perkara yang boleh membatalkan syahadahtain atau menyebabkan menjadi kafir.

1. Bertawakal dan bergantung selain daripada Allah.

Firman Allah yang mafhumnya; 'Dan hanya kepada Allah hendaklah kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang beriman'.(Al-Maidah:23)

Tawakal bukanlah bererti meninggalkan kerja, malah Allah menyuruh kita bekerja tetapi janganlah kita meletakkan pergantungan hidup kepada pekerjaan itu. Kita perlu bekerja dan berusaha dan Allah menyuruh kta beriman bahawa hanya Allah sahaja yang memberi rezeki. Allah menyuruh kita berubat apabila sakit dengan syarat kita pastikan bahawa yang menyembuhkannya adalah Dia. Allah menyuruh kita mencari segala sebab dengan syarat meletakkan pergantungan dan tawakal kepadaNya.

Tegasnya sesiapa yang berusaha dan berikhtiar serta bekerja dengan tidak bertawakal dan bergantung kepadaNya ia telah mencacatkan salah satu syarat tadi dan sebaliknya jika sesaorang itu hanya bertawakal dan bergantung kepada Allah tanpa daya usaha ia juga telah mencacatkan satu syarat.

Bergantung dengan sebab-sebab tetapi lupa bahawa Allahlah yang mengizinkan adalah maksiat. Bergantung dengan sebab-sebab disamping mendakwa tiada hubungan dengan Allah adalah syirik, yang meruntuhkan syahadahtain. Mestilah kita percaya bahawa Allah telah menjadikan sebab-musabab di dunia ini yang mempunyai fungsi iaitu ada peranan dan tugasnya. Kita jua mestilah percaya bahawa Allah yang menjadikan sesuatu.

Sesiapa yang ingkar dengan sebab-sebab dan menganggapnya tiada gunanya maka adalah kafir dan sebaliknya sesiapa yang mengiktiqadkan ia memberi kesan maka adalah syirik.

2. Ingkar ni'kmat Tuhan samada yang terang atau yang tersembunyi, yang mudah difikir atau yang memerlukan kajian.

Segala ni'kmat itu adalah datang dari Allah kerana Dialah pemberi ni'kmat. Bahkan juga kita mesti beriman bahawa sesuatu bencana yang menimpa itu juga datang dari Allah. Bukanlah bidang kuasa manusia dalam urusan memberi dan menahan rezeki sesaorang tetapi hak Allah dengan kehendaknya juga.

Firman Allah yang mafhumnya: ' Sekiranya kamu menghitung ni'kmat Tuhan tidaklah dapat kamu menghitungnya, sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari.' (Ibrahim:34)

1 ulasan:

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails