Selamat Datang

Sabtu, 13 Mac 2010

Perkara Yang membatalkan Syahadahtain

6. Menjalankan hukum yang lain daripada hukum Allah atau tidak merujuk kepada hukum Allah dalam sesuatu perkara.

Firman Allah yang bermaksud,

Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang kafir. (Al-Maidah:44)

Firman Allah lagi yang bermaksud'

'Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepada kamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakimkan kepada thaghut pada hal mereka telah diperintahkan mengingkari thaghut itu. dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya. Apabila dikatakan kepada mereka, Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah turunkan dan kepada hukum Rasul, nescaya kamu lihat orang-orang munafiq menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari kamu'. (An-Nisa: 60-61)

Firman Allah lagi yang bermaksud'

'Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikut hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepada kamu. Jika mereka berpaling (dari apa yang diturunkan Allah) maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah menghendaki akan menimpa musibah kepada mereka disebabkansebahagian dosa mereka. Dan sesungguhnya kebanyakkan manusia adalah orang-orang yang fasiq. (Al-Maidah:49)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails