Selamat Datang

Rabu, 17 Mac 2010

AL-HADIS


(يأتي على الناس زمان لا يبقى فيما يبقى من الإسلام إلا اسمه, ولا من القرآن إلا رسمه, مساجدهم عامرة وهي خرابٌ من الهدى, علماؤهم شر من تحت أديم السماء, من عندهم تخرج الفتنة وفيهم تعود)

Hadith di atas sangat popular menyatakan akhir zaman. Maknanya :

Akan datang manusia di akhir zaman, tiadalah Islam kecuali tinggal nama, ALQuran pula hanya tinggal tulisan, masjid tersergam indah tetapi sunyi dari hidayah, ulama mereka sangat jahat, dan dari mulut mereka menaburkan fitnah kemudian kembali kepada diri mereka”.

Walaubagaimanapun, Syeikh Abdul Aziz Ibn Baz menyebut ianya hanya riwayat dari Saidini Ali RA dan tidak diketahui sahihnya. Tetapi yang pastinya maknanya sahih.
Muhasabah diri :

1- Islam tinggal nama. Pelaksanaannya tidak ada.

2- AlQuran tinggal tulisan. Tidak dibaca, hanya dipamerkan di premis-premis perniagaan dan rumah sebagai hiasan.

3- Masjid tersergam tetapi tiada jemaah. Orang ramai sembahyang dirumah masing-masing. Lebih malang yang tidak melakukan solat langsung!

4- Sebahagian ulama menyebarkan fitnah dan akhirnya kembali kepada diri mereka.
Adakah anda tidak melaksanakan islam secara total? Adakah anda tidak membaca AlQuran sedangkan beria-ia anda menyatakan ia kitab hidayah? Mengapa anda tidak hadirkan diri ke rumah-rumah Allah sedangkan anda suka sangat mengaku ianya tempat yang mulia dan tenang? Adakah anda terasa hebat lalu suka menyebarkan fitnah?

Mudah-mudahan Allah selamatkan diri kita dan masukkan dalam golongan orang-orang bertaqwa kepadaNya.. Amin..(SUMBER)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails