Selamat Datang

Selasa, 30 Mac 2010

Bot tenggelam: Lima termasuk tiga kanak-kanak mati lemas


TAWAU 30 Mac – Lima orang termasuk tiga kanak-kanak mati lemas selepas bot yang mereka naiki tenggelam di perairan Tawau dekat sini hari ini. (KOSMO)

Apabila musibah telah menimpa orang yang beriman, hendaklah ia bersabar. Ujian dari Allah kepada kita hendaklah kita terima dengan redha. Segala kehidupan ini diatur dan ditentukan oleh Allah. Manusia hanya boleh berusaha sahaja tetapi yang mentaqdirkan segala sesuatu itu adalah Allah. Oleh itu harapan kita agar Allah memberi rahmat dengan kesabaran yang kita lakukan.

Kemalangan, kematian, bencana alam dan sebagainya adalah sebahagian dari ujian Allah kepada hambanya. Barangkali ada juga dikatakan sebagai peringatan buat kita dari Allah. Mungkin ada sesuatu kesalahan atau kelalaian yang telah kita lakukan. Umpamanya kita makin jauh dari menunaikan tanggungjawab kepada Allah. Tidak membuat kerja-kerja amar makruf dan nahi mungkar lalu Allah tegur kita dengan suatu peringatan atau musibah.

Dengan ini kita akan sedar dan kembali semula untuk melaksanakan tugas sebagai hamba Allah di atas muka bumi ini. Kita memohon keampunan dari Allah kerana lalai dan terleka.Mudah-mudahan musibah ini memberi pengajaran dan iktibar dalam kehidupan kita selanjutnya. Kadang-kadang musibah ini adalah untuk Allah membayar kifarat di atas dosa-dosa kita. Barangkali kita tidak sedar dengan perbuatan maksiat dan dosa yang telah kita lakukan kepada Allah yang maha Esa. Jadi kifarat ini dapat menghapuskan dosa-dosa yang kita lakukan.

Oleh itu sebagai hamba Allah, apa jua yang ditimpa kepada kita samada musibah dan sebagainya, maka sepatutnya kita bersabar dan bersyukur kepada Allah. Semua yang berlaku itu ada hikmahnya. Hanya Allah yang tahu dan moga-moga kita terus menjadi hamba yang taat kepada perintahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails