Peperangan bukan sahaja mengadu kekuatan pasukan berhadapan dengan
musuh, tetapi apa yang lebih penting ialah musuh perlu dikalahkan dengan
apa cara sekalipun.
Di zaman kuno, sebaik-baik peperangan ialah peperangan yang dimenangi
tanpa menggunakan seorang askar pun – taktik minda, tulisan sebenarnya
jauh lebih tajam daripada pedang mahupun keris.
Keupayaan
mengalahkan musuh melalui senjata mereka atau mengelirukan mereka
merupakan kaedah terbaik, sehingga musuh sudah lagi dapat membezakan
siapa sahabat dan siapakah musuh dan akhirnya membenamkan diri sendiri.
Strategi
mengelirukan ini menyebabkan musuh akan menembak kawan mereka sendiri
bahkan tidak mustahil ia sanggup menghalakan mungcung senjata kepada
diri sendiri; terutama bilamana wujud kekeliruan luar biasa dalam diri.
Inilah yang menyebabkan berlaku bunuh diri disebabkan wujudnya desakan
dalaman agar menamatkan musuh yang sentiasa membisikkan dalam diri
sendiri.
“Bunuh dia, agar kamu lepas dari bebanan ini” - lalu ia
akan bertindak bukan membunuh musuh sebenarnya, kerana musuh itu tidak
akan mati, tetapi ia bunuh dirinya.
Dalam detik perjuangan yang
semakin genting, harus diingatkan musuh akan melakukan pelbagai cara
untuk menimbulkan suasana huru hara dan konflik dalaman pasukan musuh,
sehingga mereka sanggup menghalakan senjata kepada kawan sendiri. Teknik
ini seringkali diguna oleh pelbagai agen sehingga berlaku pertembungan
dalam pasukan.
Untuk berhadapan dengan konflik ini, setiap
kita mesti menyedari plot sesuatu perkara, kerana modus operandi mereka
hampir sama. Apa yang paling malang, bilamana wujudnya pengaruh besar
dalam diri (senangnya ‘ego diri’) sehingga mereka sangat yakin bahawa
tindakan mereka itu adalah betul dan semua tindakan yang lain adalah
salah. Kekeliruan luarbiasa ini berlaku sehingga apa jua yang dinyatakan
terus ditolak dan dianggap mengarut.
Hal ini terjadi adalah
disebabkan kelewatan mengenali punca berlakunya konflik dalaman atau
sikap membiarkan konflik tersebut tanpa mengambil sebarang usaha
mengatasinya.
Lebih malang apabila konflik yang sepatutnya
dicari jalan penyelesaian baik, diurus dengan emosi amaran dan provokasi
melampau, seolah-olah tiada jalan keluar melainkan dengan perisytiharan
konfrantasi terbuka.
Rakan-rakan yang dikelirukan dan terkeliru
dan dirumitkan keadaan kerana ego mereka yang tinggi, kadang-kadang
diperlukan satu genjatan tajam untuk menyedarkan mereka bahawa mereka
terperangkap dalam agenda musuh.
Persoalan utama ialah apakah
muncung senjata itu dihadapkan kepada musuh, bukan kepada rakan
sepasukan apatah lagi kepada diri sendiri. Perjuangan ini jauh dan
mempunyai banyak halangan sebagaimana dinyatakan oleh Allah. Kalau ia
jauh, tentu dengan kemampuan diri tidak akan mampu melainkan perlunya
kesinambungan perjuangan oleh barisan pelapis yang baru.
Barisan
pelapis ini akan tetap ada dalam sejarah perjuangan Islam ini, namun
bukan bermakna kita tidak perlu mempedulikan apa yang ada, kerana mata
rantai perjuangan perlu bersambung, bukan terputus sehingga perlu diikat
kembali.
Demikian juga mehnah dalam perjuangan Islam ini datang
dalam pelbagai bentuk, terkadang bukan untuk menguji orang yang
berhadapan dengan mehnah itu, tetapi untuk melihat sejauh mana kita
berusaha membantu rakan yang ditimpa mehnah itu.
Di sinilah,
lahirnya nikmat persaudaraan dalam perjuangan Islam. Dalam perjuangan
yang sengit ini, tiada sepatutnya wujud individu yang boleh memeras ugut
jamaah ataupun merasakan dirinya ‘tinggi’ sehingga tidak boleh ditegur.
Bak kata Inggeris, “No one is indespensible.”
Bilamana kita
berada dalam jamaah, kita mesti sedar bahawa pandangan jamaah lebih baik
dari pandangan peribadi, apatah lagi menganggap jamaah tidak memelihara
perjuangan Islam, atau lari dari prinsip Islam. Semoga Allah memelihara
perjuangan ini dan memberi kesabaran di atas mehnah sedikit ini. Amin.
Tuan Ibrahim Tuan Man Ketua Penerangan PAS Pusat 16 Disember 2011 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA