Selamat Datang

Jumaat, 17 September 2010

PAS pertahan prinsip adil untuk semua etnik


Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Sept: PAS mempertahankan prinsip bahawa kesemua etnik yang membina negara Malaysia ini perlu dilayan dengan adil dan saksama sesuai dengan keadilan sebenar yang diajar agama Islam.

Dalam perutusan Hari Malaysia, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, PAS komited untuk menjadikan kepelbagaian etnik dalam negara ini sebagai asas memperkukuhkan negara Malaysia yang dicintai ini.

"PAS bukan sahaja akan mempertahankan hubungan baik pelbagai kaum ini dengan berasaskan sikap Islam sebenar yang dinyatakan oleh Al-Quran dan ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w., bahkan PAS komited untuk menjadikan kewujudan pelbagai etnik ini sebagai rempah yang boleh memperkasakan negara Malaysia itu sendiri," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Sambil mengucapkan Selama Hari Malaysia buat semua rakyat negara ini, beliau turut mengingatkan bahawa sikap memperlekehkan bangsa lain adalah sifat buruk yang mesti dijauhi oleh semua bangsa dan agama.

Selain itu menceroboh dan menghalang hak seseorang juga adalah amat bercanggah dengan prinsip keadilan Islam manakala sikap berlaku adil pula adalah merupakan ciri taqwa orang yang beriman.

Mengulangi pendiriannya dalam ucapannya di Muktamar Agung PAS yang lalu, beliau berkata kepelbagai etnik termasuk yang wujud di Sabah dan Sarawak sejak sekian lama adalah satu kelebihan dan keistimewaan yang perlu dimanfaatkan.

"Kerencaman ini sekiranya diolah dengan baik akan menjadikan negara kita ini sebagai satu kuasa yang hebat, sebaliknya sebarang kesilapan akan membawa padah yang besar. Inilah yang kita lihat setelah 47 tahun negara Malaysia diwujudkan, dengan kelemahan pimpinan UMNO-BN yang sepatutnya sudah membawa negara tercinta ini berdiri teguh dan mampu untuk menjadi pelindung kepada rakyat," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails