Selamat Datang

Isnin, 5 Disember 2011

Umno dicucuk hidung, perlekeh hudud di pentas MCA


| Print |
Muhammad Faizal   
KUALA LUMPUR, 5 Dis: Umno dilihat berada dalam keadaan terdesak serta bertekad memperjudikan agama Islam apabila sanggup menghina hukum hudud di pentas kendalian MCA.
Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Dzulkely Ahmad yang dihubungi Harakahdaliy memberitahu kenyataan yang dikeluarkan oleh Penasihat Agama Menteri Besar Terengganu, Mohd Kamal Sadin amat mengejutkan dan mengecewakan.
Mohd Kamal Sadin semalam dilaporkan mendakwa hukum hudud yang digubal oleh kerajaan negeri Kelantan adalah bertentangan dengan hukum Allah.
Beliau yang bercakap pada forum berjudul ‘Hudud dan implikasinya terhadap bukan Islam di Malaysia’ di ibu pejabat MCA di Kuala Lumpur, semalam berkata beberapa peruntukan dan Enakmen Hudud Kelantan 1993 adalah tidak mengikut al-Quran dan Hadis.

Bagi Dr Dzulkefly, sepatutnya seorang yang mempunyai latar belakang agama perlu menyemarakan nilai-nilai murni Islam terutamanya hukum hudud dengan menonjolkan perkara-perkara yang baik sebagai menghilangkan kesangsian orang bukan Islam.
"Perkara yang perlu dilakukan olehnya, sepatutnya menghilangkan kesangsian orang bukan Islam tentang sebenarnya hudud bukannya memperlekehkan kemuliaan hukum tersebut.
"Perkara yang ditimbulkan oleh beliau itu sudah dijelaskan sewaktu di parlimen dan juga oleh tokoh-tokoh ulama, tetapi apa yang dilakukan oleh beliau adalah sebaliknya sehinggakan sanggup memperjudikan hukum Allah dan juga agama Islam," jelasnya yang juga ahli Parlimen Kuala Selangor.
Baginya, tindakan yang dilakukan itu jelas menggambarkan politik murahan serta terdesak Umno.
"Islam diperlekehkan di pentas MCA demi mencari populariti politik bagi menghadapi pilihanraya umum nanti, yang mana kita sedia maklum MCA secara terang menentang hudud dari awal lagi serta mengeluarkan beberapa tohmahan sebelum ini.
"Jelas kita lihat dalam keadaan sekarang Umno sanggup melakukan apa sahaja walaupun memperjudikan Islam demi undi untuk mereka dan orang agama  di dalam Umno sekarang ini pun sanggup menggadaikan maruah mereka demi sokongan MCA.
"Umno mengambil sikap kerdilkan diri kerana terlalu takutkan MCA, sehingga sanggup berdiam diri walaupun secara terang kenyataan MCA itu menggugat kesucian hukum Allah," sambungnya lagi.
Dr Dzulkefly memberitahu politik murahan Umno itu sebenarnya menjerat Islam itu sendiri dan memberi peluang kepada MCA untuk menyerang perlaksanaan hudud.
Katanya, sikap tidak mempunyai pegangan agama yang kuat di kalangan pemimpin Umno semestinya disukai oleh MCA kerana mereka boleh melakukan apa sahaja tanpa ada tentangan dari Umno.
"Umno telah dicucuk hidung oleh MCA sebab itu apa yang dikatakan oleh MCA tentang Islam, Umno tidak pernah membantah.
"Kita di dalam Pakatan Rakyat wujud kesefahaman di mana DAP menghormati pendirian PAS terhadap hudud dan mengatakan DAP memperkudakan PAS itu tidak benar sama sekali," kata beliau lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails