Selamat Datang

Khamis, 3 Disember 2009

PENYUSUNAN PERJUANGAN


Sistem khilafah Islamiyah yang jatuh pada 1924 telah mengwujudkan satu usaha untuk mengembalikan semula kegemilangan empayar Islam. Usaha-usaha ini perlu dilakukan dengan tersusun dan teratur secara rapi oleh ahli-ahli gerakan Islam. Oleh itu berlakulah penyusunan gerakkerja dengan mewujudkan jemaah Islam dari serata dunia oleh alim ulama. Usaha yang dilakukan dengan menyusun semula kekuatan oleh umat Islam supaya ia menjadi benteng yang dapat mempertahankan kesucian Islam daripada dirobek oleh musuh-musuh.

Maka bagi gerakan Islam, kerja-kerja yang dilakukan hendaklah dibuat dengan bersungguh-sungguh dan diolah dalam semua bentuk persiapan. Allah telah memerintahkan kita untuk mempersiapkan segala kekuatan yang ada dalam menghadapi musuh-musuh Islam.

Firman Allah yang mafhumnya,
'Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka dengan kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuh kamu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya apa saja yang kmu nafkahkan pada jalan Allah nescaya akan dibalasinya dengan cukup kepada kamu dan kamu tidak akan dianiaya'.(Al-Anfal:8)

Justeru itu, usaha membina kekuatan dan menampakkan kehebatan islam hendaklah dilakukan secara sistematik, terancang dan berterusan. Semua usaha ini hendaklah dilakukan di semua peringkat samada peringkat kepimpinan atau diperingkat akar umbi. Gabungan usaha tersebut yang berstu tenaga akan meninggikan lagi syiar Islam.

Perkara ini pernah disebut oleh seorang tokoh Islam yang ternama iaitu Syeikh Hasan Hudaibi dngan katanya" Tegakkanlah Islam dalam diri kamu nescaya Islam akan tegak di bumi kamu".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PIHAK KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAP DENGAN KOMEN YANG MENYALAHI UNDANG-UNDANG MALAYSIA

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails